h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Kvällens mission var himlen. Lätt att säga...

Publicerad 2010-12-29 01:50:18 i Allt-i-ett,

img_0937 (MMS)

Kvällens mission var himlen. Lätt att säga det såhär i efterhand när jag klarat det. Fast vill man vara vän av ordning, är det väl ändå natt nu. Så ja, det tog sin lilla tid. Men skam den som ger sig.
 
Imorn blir det slutspurt med isen. Måste bli klar, för sen tar jag mitt pick och pack mot Göteborg. Då måste pusslet ner i lådan igen. Ovärt, enligt min bror. Han tyckte att jag skulle tejpa baksidan och rama in skiten. 
 
Och det var i samma ögonblick  som jag kom på vad jag skulle ge honom i julklapp nästa år.

Försöker att vara lite systematisk när jag...

Publicerad 2010-12-27 23:23:08 i Allt-i-ett,

img_0927 (MMS)

Försöker att vara lite systematisk när jag lägger himlen. Utöver att jag sorterat de klarblåa bitarna i nyans, har jag gjort en indelning på dess form. Det här är en in-ut-in-ut-bit. Den hade kunnat passa i hålet ovanför den rosa bergstoppen. Men det gjorde den inte. Jag går därför vidare bland in-ut-in-?-bitarna. Nån måste det ju vara.

Money well spent

Publicerad 2010-12-27 09:25:00 i Allt-i-ett,

Jag fixade till luggen igår. Eller jag och jag. Jag såg snarare bara till att få den klippt.

Min tanke var att göra det själv. Hur svårt kan det vara liksom? Så stod jag med kökssaxen framför toalettspegeln och stirrade på min alltför långa lugg. Tog ett typiskt frisörtag om ena änden på luggen och klippte ett liten slinga. Ångrade mig i samma sekund som topparna föll i handfatet. Det skulle inte gå. Det skulle bara bli fel. Måste få nån som kan göra det. Drog således ner till den lokala frisören.

5 minuter och 40 spänn senare såg jag världen i helbild igen. Vilken lättnad.



P.S. 40 kronor!? Jag visste inte att man kunde få service för så lite pengar. Det är liksom mindre än en taxichaufförs startavgift. Hade typ kunnat betala det tredubbla utan att blinka. Men det sa jag givetvis inte. D.S.

Uppdatering på pusselfronten: Ramen är sat...

Publicerad 2010-12-26 23:39:54 i Allt-i-ett,

img_0909 (MMS)

Uppdatering på pusselfronten: Ramen är satt, likaså bergen och pingvinerna längst bort. Och - jag har ännu inte börjat slita mitt hår. Imponerad över mig själv. Men å andra sidan har jag inte tagit mig an himlen än heller. Allt har sin tid antar jag.

Nej, jag har inte suttit hela kvällen och ...

Publicerad 2010-12-26 02:43:26 i Allt-i-ett,

img_0905 (MMS)

Nej, jag har inte suttit hela kvällen och natten för att knappt fått till ramen på pusslet. Fick ju sällis och har delat ett par flarror vin med en barndomsvän. Sen kan man ju inte påstå att man är någon smartpusslare inte. Nej, pingvinerna på isen med klarblå himmel får vänta tills imorn. Kanske går det bättre då. MEN, bergen har jag fått till idag iallafall. Stolt för det.

Tomten är helt utslagen. Tror det jag, eft...

Publicerad 2010-12-24 22:49:54 i Allt-i-ett,

img_0897 (MMS)

Tomten är helt utslagen. Tror det jag, efter en sån här dag. Big day inom tomteindustrin liksom. Och den här krabaten verkar, av sin storlek att döma, vara ganska ny på jobbet. Är sjukt glad att han kom till mig iallafall. Och stannade. Kan bara betyda en sak - att jag varit snäll. YEAH!

Förutom att klä granen, köpa sista klappar...

Publicerad 2010-12-24 01:44:28 i Allt-i-ett,

img_0844 (MMS)

Förutom att klä granen, köpa sista klapparna, mysa med brorson och frossa i godis, så var jag förbi och sa hej till morfar på lilla julafton. Givetvis fick även mormor ett besök. Det var egentligen lite trevligare. Inte så kallt. Fick som vanligt låna ett par färgglada stickade sockor.

Sen åt vi mackor och drack kaffe. Utan att säga något öppnade jag en ny mjölkliter till min kaffe. Den som var öppen gick ut igår och luktade lite suspekt. Hon kommer nog bara tro att hon själv varit virrig och öppnat flera litrar samtidigt. Således ingen (större) fara skedd.

Efter jobb idag, vilket var sista passet f...

Publicerad 2010-12-22 23:16:20 i Allt-i-ett,

img_0838 (MMS)

Efter jobb idag, vilket var sista passet för i år (sjukt lyxigt med ledighet, I know), grävde jag fram bilen (tog 7,5 min) och begav mig mot värmlandsskogarna.

Givetvis kunde jag inte lämna min kära Amaryllis hemma. Den håller ju på att slå ut för tusan. Får ju inte missas.

Jag börjar undra om jag kanske har lite gröna fingrar trots allt. Florist nästa?

Finn 2 Fel

Publicerad 2010-12-21 19:59:00 i Allt-i-ett,

Verklig Europakarta:




Min Europakarta:



Jag har lite svårt för att placera de där öarna. Tycker nog att de borde ligga lite mer norrut. Hur mycket jag än försöker pränta in att Reykjavik ligger i höjd med Umeå (INTE Kiruna) och att Dublin ligger i höjd med Manchester och Hamburg (INTE Göteborg), så går det inte in. De där öarna är som korkar i min Europakarta - de flyter liksom upp.


P.S. Kom att tänka på detta eftersom en kompis precis varit i Reykjavik och jag antog att de hade upplevt polarnatt där nu, vilket de tydligen inte alls hade. Jag förstod direkt att det var min Europakarta som spökade. Jag vet ju att den inte stämmer överens med verkligheten. D.S.

Borde man ha ingripit?

Publicerad 2010-12-21 12:05:00 i Allt-i-ett,

Diskussion mellan två killar som satt bakom mig på flyget förra veckan.

- Cranberry, det är tranbär va?
- Nej, det är lingon.
- Va? Men är det inte hallon då?
- Nej, nej. Det är lingon.
- Jasså. Jag trodde att det hette lingonberry jag.
- Mahahaha. Trodde du? Det är ju värsta svengelskan ju! Nej, cranberry är lingon.
- Så du är säker på att det inte är tranbär?
- Jaja. Helt säker.
- Jaha.


Kom helt osökt att tänka på den gången som jag tvingades till en videobutik (nej, vi hade inte tillgång till internet) för att påvisa hur fel jag hade när jag påstod att det var samma skådis i två ganska olika filmer. När jag fick de båda fodralen upptryckt i ansiktet tänkte jag ändå tanken att det eventuellt kanske kunde vara feltryck på dem. Men jag höll tyst. Fick helt enkelt erkänna mig besegrad. 

Den där andra killen borde haft lite samma spirit som jag. Särskilt eftersom han hade rätt.


P.S. Men visst är de väl lite lika ändå. Han där Heath Ledger och Matthew McConaughey? Jag tycker det jag. D.S.

Tog vanliga busslinjen till jobb idag. (Ja...

Publicerad 2010-12-21 08:42:44 i Allt-i-ett,

img_0822 (MMS)

Tog vanliga busslinjen till jobb idag iallafall. (Jag vet att jag är dålig på att gå till jobb nuförtiden. Ska ta tag i det. Efter jul. Nyårslöfte.) Övervägde att titta åt andra hållet när vi åkte förbi min parkerade bil. För att slippa ångesten när jag skulle se hur superdupermegainplogad den var. Men så kunde jag inte låta bli att titta ändå.
 
Och det var ju inte så farligt. Jag tippar att jag snöar av och kör iväg med den på max 10 minuter imorn. Kanske tom 5.

Poletten trillade ner

Publicerad 2010-12-21 00:05:51 i Allt-i-ett,

Såväl imorse som ikväll tog jag alternativa kommunaltrafiksvägar till och från jobbet. Inte medvetet för variationen. Nej, ganska oplanerat faktiskt. Imorse råkade jag nämligen hoppa på fel buss hemma som tog mig i något fel riktning, vilket gjorde att jag fick göra ett extra byte och det hela blev en liten omväg. Kanske 5 minuters bortkastad tid. Inte värre än så.

På hemvägen var det trafikstörning på min vanliga busslinje, så valde istället den som går andra vägen runt viken. Mer eller mindre lika långt. Bara det att det är en ovanlig väg för mig.

Det är först nu, såhär i efterhand, som jag förstår varför. Varför jag inte tog den vanliga vägen. Varför jag unvek den. Det var mitt undermedvetna, eller högre makter om man föredrar det, som gjorde att jag tog omvägar. Omvägar för att helt enkelt slippa åka förbi min parkerade bil som står längre bort på gatan. Omvägar för att slippa se hur fruktansvärt totalinplogad den är. För att slippa gräma sig över hur i helskotta (kan läsas som ordvits) man ska få fram den på onsdag när jag ska ha den.

Undra om man skulle traska över isen till jobbet imorn. Bespara sig ågrenen en dag till liksom.

Mejl från Systembolaget

Publicerad 2010-12-20 12:52:26 i Allt-i-ett,



Ja, jag brukar vara med i tävlingar titt som tätt. Nu vann jag ju inte, men oj-så-in-i-bomben-nyfiken jag blev på den där gåvan. Kan väl knappast vara en flarra vin. Inte heller presentkort. Men vad får jag? Varför skrev hon inte vad det var?

Som ni ser svarade jag ganska kvickt efter att jag fått mejlet. Kom på, precis när jag klickat på skicka-knappen, att jag antagligen inte hinner att få den mystiska gåvan innan jag lämnar stan på onsdag. Jag borde således ha skrivit mamma och pappas adress istället, där jag kommer att befinna mig i jul och mellandagar. Korkat.



P.S. Mitt bidrag till tävlingen, som gällde ny ickeexisterande service som för-allt-i-världen-inte-fick-öka-försäljningen-ve-och-fasa, var att man vid varje produkt borde ha förslag på liknande sorter. Jag antar att det är fler än jag, som av ren vana och delvis säkerhet, varierar sig på max tre olika viner. Vore det inte toppen om det vid ditt favoritvin fanns förslag på ett par andra viner som påminner om detta? Så kan man prova på nytt. Och ännu bättre om ditt favoritöl skulle vara slut. Vad kan man ta istället? 

Jag tyckte att det var ett förbaskat bra förslag som givetvis borde ha vunnit. Men okej. Jag kan nöja mig med en gåva. Den här gången. D.S.

Alla snöflingor ska ju vara unika. Och det...

Publicerad 2010-12-19 15:34:00 i Allt-i-ett,

img_0777 (MMS)

Alla snöflingor ska ju vara unika. Och det finns ju miljarders miljarder där ute nu. Att just denna landade på mig måste ju betyda något. Typ en felfri stjärna liksom.
 
Trots att jag bara sett en promilles promille, om ens det, av de snöflingor som ligger häromkring, vill jag ändå påstå att det här är den snyggaste av dem alla. Solklart.

Vi överlevde

Publicerad 2010-12-18 21:33:03 i Allt-i-ett,

Och jag är nu hemma helskinnad.

Mina magmuskler däremot fick anstränga sig mer än vad de gjort på månader. Det säger ju å andra sidan inte så mycket, eftersom jag inte satt min fot på gymmet den senaste tiden. Men 'Due Date' var faktiskt ganska rolig ändå.

Tokigt - på flera sätt

Publicerad 2010-12-18 00:12:24 i Allt-i-ett,

img_0781 (MMS)

Glömde smeta på mascara imorse. Rouge, kajal och puder kom på. Men inte mascaran. Bra där Helena. På en fredag och allt. Har dock varit lyckligt ovetande om detta faktum. Tills nu.  
 
Bra sak 1: Ha en lugg som är lite för lång och hänger över [läs: täcker] ögonen

Bra sak 2: Slippa behöva gnugga bort mascaran nu innan läggdags.



P.S. Nej, det är inte skägg på bilden. Någonstans mellan mobil och internet hamnade bilden upp-å-ner. Märkligt. D.S.

Meh! Ingen som hade grävt fram min bil ju....

Publicerad 2010-12-17 08:56:38 i Allt-i-ett,

img_0773 (MMS)

Meh! Ingen som hade grävt fram min bil ju. Så det fick jag själv ägna mig åt i morse innan plogbilen och lapplisan kom.

Varför jag inte gjorde det igår? Ja, kanske för att planet blev än mer försenat. Och att spendera fem timmar på en liten flygplats en kväll utan att åtminstone dricka ETT glas vin är svårt. Det var alltså största anledningen till att jag inte flyttade bilen - vinet.

Jag drömde att jag var gravid inatt. Och a...

Publicerad 2010-12-15 09:39:58 i Allt-i-ett,

img_0707 (MMS)

Jag drömde att jag var gravid inatt. Och att jag skulle föda. Men så gick jag och stämplade in på fabriken jag jobbade på istället. Där alla för övrigt talade finska. Och tyckte att jag var sjåpig när jag hade 'lite' ont.
 
Skulle nog klassa det hela som en mardröm light.


P.S. Tror att fabriken på bild som jag passerade igår (och fotade för att jag tyckte att det såg fint ut) kan ha påverkat min dröm. Iallafall gällande plats. D.S.

Finska språket må väl ändå vara det lustig...

Publicerad 2010-12-14 20:48:54 i Allt-i-ett,

img_0734 (MMS)

Finska språket må väl ändå vara det lustigaste. Suffeli Puffi. Jag garvar ihjäl mig. Men jag läser liksom Suffeli Puffeli. Låter mycket roligare då och inser i samma stund att finska språket kanske inte är dökul ändå. Men absolut kul.
 
Suffeli Puffeli. 

Haha.

Sitter i sängen på hotellet och sammanfatt...

Publicerad 2010-12-14 18:47:16 i Allt-i-ett,

img_0731 (MMS)

Sitter i sängen på hotellet och sammanfattar dagens möte. Det gick bra. Liksom flygresan. Fast jag satt på fel sida.
 
Det är kallt i Finland också. Därav vantarna på fötterna. Och visst hade jag hellre haft tjocka strumpor, men nu hade jag inte med mig det, så då får man vara kreativ. Okej?

Gratis är najs

Publicerad 2010-12-14 08:11:10 i Allt-i-ett,

img_0704 (MMS)

Åkte taxi till Arlanda Express (ska till Finland, men är sådär sugen) och när jag ska betala säger chauffören: "Äh, jag betalar". Jag ljuger inte när jag säger det. För han betalade verkligen. Ur egen ficka dessutom. Och jag ingenting. Visserligen för att kortapparaten helt plötsligt valde att inte fungera. Och visserligen fick jag chaffisens kontonummer så att jag kunde föra över pengarna till honom när jag kom hem igen (eftersom jag inte hade internetdosan med mig). Jag måste ju se hur godtrogen ut som helst. Men å andra sidan - han vet ju var jag bor. Note to self: Får INTE glömma att sätta in pengar till taxichauffören på torsdag kväll.

Fuldans

Publicerad 2010-12-11 15:22:57 i Allt-i-ett,

Hörrni, ikväll är det julbord. Och fest. Jag är inte heltaggad, än. Men jag jobbar på det. Låt er inspireras av mitt försök genom att klicka på bilden.



Så. Ikväll ska dansas. Frossas mat. Umgås med sköna människor. Ha superdupermegakul alltså.

I Enskede - av alla ställen.

OM jag väntade...

Publicerad 2010-12-10 11:56:56 i Allt-i-ett,

Från vinglaset på flygplatsen gick det bara utför.

För det första dog min mobils batteri. Hade ju inte gjort så mycket om nu jag hade kommit iväg som jag skulle. Men nu blev planet försenat pga snökaos i Europa, så plötsligt hade jag fler timmar att döda. Istället för att surfa eller lyssna på musik fick jag konversera med en snubbe från Persien som åkte land och rike runt och sålde mattor. Bland annat till "han där" Kamprad.

Väl på Arlanda hade tågen slutat gå, men gjorde inte så mycket eftersom jag ändå hade siktat in mig på taxi. Det var det visst fler som hade. Liksom alla kemister, fysister och alla andra nobelmänniskor som ockupperade typ 95% av alla taxibilar i stan. Fick vänta i närmare en timma.

Klockan halv tre, när jag väl stod först i kön framför kanske 60 andra personer, blev plötsligt en östermalmskille polare med mig. Ja, det var väl inte jag som var intressant, utan snarare min placering. 

Samåka? frågade han.
Visst, betala du! sa jag.
Deal.*

Istället för att sova i taxin, fick jag således kallprata om jobb, jul och nobelmiddag. Men han ska ha att han var trevlig ändå. Det ska han. Och jag är inte avundsjuk på honom som skulle i möte kl 8:00 imorse. Själv satte jag mig osminkad i mjukiskläder och knäppte på datorn hemma ungefär samma tid. Bra mycket mer bekvämt.

Jag kommer att lägga mig tidigare än halv fyra idag. Det är något som är säkert.


*Men vad fick jag för det? Jag hade ju ändå inte betalat taxin själv...

Står på perrongen i Lund och väntar på tåg...

Publicerad 2010-12-09 19:45:36 i Allt-i-ett,

img_0658 (MMS)

Står på perrongen i Lund och väntar på tåget till Kastrup. Det står en snubbe bredvid mig med galoscher. Jag visste inte att sånna fanns på riktigt. Trodde bara att det var Joakim  von Anka som traskade runt i sånna. Men tydligen inte. Man ska visst lära sig nåt nytt varje dag. Tack Lund -för lärdomen om galoscherna.

Hittade en lapp i mitt postfack. Och ta mi...

Publicerad 2010-12-08 21:46:12 i Allt-i-ett,

img_0640 (MMS)

Hittade en lapp i mitt postfack. Och ta mig tusan, det stämmer ju, Herr Soriba är synsk. Hur skulle han annars veta att jag skulle kunna tänka mig några finansiella transaktioner in på mitt bankkonto. Förslagsvis bara några miljoner. Pund. Sen skulle jag också kunna tänka mig att tappa par, tre kilon. Garanterat resultat är ju klockrent. Jag ringer omgående. Ingen tid att missa. Så världen - imorn är jag en rik och slimmad brutta som inte har några problem what so ever! Frågor på det? Tack på förhand Mr. Soriba.

Fantastisk dag. Sol. Snö. Kyla. Härliga vi...

Publicerad 2010-12-08 09:52:46 i Allt-i-ett,

img_0642 (MMS)

Fantastisk dag. Sol. Snö. Kyla. Härliga vinter.   Och jag jobbar hemma. Men hörrni. Ser ni Amaryllisen? Minns ni att jag planterade löken själv? Den har ju lyckats växa sjukt mycket och nu har jag tillochmed förhoppningar om att den faktiskt kommer att blomma. Vet att man inte ska ropa hej innan man hoppat över bäcken. Men just nu känner jag att jag redan hoppat och kommit över. Är stolt.

Jag rullar hem i detta nu. Med några julöl...

Publicerad 2010-12-07 00:31:52 i Allt-i-ett,

img_0610 (MMS)

Jag rullar hem i detta nu. Med några julöl i kroppen och väldigt mycket mat är det nog bra med en liten prommis. Nu är kanske inte jag den största julbordsätaren, men gott var det iaf. Melker får godkänt. Och ett glas vin eller tre tar jag mer än gärna på Orangeriet igen. Mysfaktorn var på topp.

Har förvisso lämnat norska fjällen och bef...

Publicerad 2010-12-05 22:18:42 i Allt-i-ett,

img_0593 (MMS)

Har förvisso lämnat norska fjällen och befinner mig numera i värmlandsskogarna för en natts behövlig vila innan hemfärd till Stockholm. Men måste ju ändå vidareförmedla ytterligare en stämningsbild från helgen. Kanske mest för att göra er avundsjuka. Tyvärr fick jag dock inte njuta fullt ut av backen idag. Anledning: Gårdagens vurpa. Om jag kan sitta och gå idag? Jo, det kan jag. Men ont gör det. Så jag bjuder på den - skadeglädjen.

Det har varit fantastiskt väder och före i...

Publicerad 2010-12-04 15:17:16 i Allt-i-ett,

img_0591 (MMS)

Det har varit fantastiskt väder och före i backen idag. Och med tanke på att jag la mig kl 5 (vilket för övrigt var tidigt jämfört med andra), har jag varit i god form. Ja, till för ungefär en timma sedan. Då blev det värre. Riktigt förjävligt för att använda klarspråk. Inte bakis alltså. Nej, jag flög med snowboarden, vilket inte var meningen, och landade på svanskotan la grande. Min kollega Stian som agerade lärare visste inte riktigt vad han skulle göra när jag låg där och grinade mitt i backen. Tog mig därifrån iaf och behöver jag säga att jag nu har gett mig för dagen? Kan jag sitta och gå normalt imorn vore det ett under. Hursom, fram till vurpan gick det sjukt bra. Får tänka på det. Och ta en öl för att lindra smärtan just nu.

Helgens väderprognos

Publicerad 2010-12-01 00:10:15 i Allt-i-ett,



Jag tror nog att det blir ett par extra långkallingar i packningen jag. Och underställ. Och extra supertjocka strumpor. Kanske tom någon salva för att skydda nästippen.

Ska man till fjälls, så ska man.

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt