h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Plånboksfynd 3

Publicerad 2008-10-31 20:00:00 i Allt-i-ett,



Det är två bilder på mig. Tagna med ett decenniums mellanrum. På ena kortet är jag 14 år, det andra 24.

Snälla, säg att ni ser skillnad...



PS. Jag vet innerst inne att jag typ ser äldre ut på kortet när jag är 14. DS.

Snö, slask, sol

Publicerad 2008-10-31 13:45:31 i Allt-i-ett,

I förrgår när jag gick till jobbet möttes jag av det här.



Snö. Jag var oförberedd på detta. Blev lite glad i kroppen. Men som alltid vet man ju att den första snön alltid blir slask. Jag hann vara glad i en hel dag.



För då kom ju det oundvikliga slasket. Man blir ledsen. Var ledsen en hel halv dag. Men nu, lagom till helgen, tittar jag ut genom fönstret  på kontoret och blir åter glad. Klarblå himmel och sol.



Jag hoppas att jag kan vara glad hela helgen.

Plånboksfynd 2

Publicerad 2008-10-30 13:10:48 i Allt-i-ett,

Jag hittade ju mer i min "lilla" plånbok. Den här lilla lappen till exempel. Den kommer jag töntigt nog ha väldigt svårt för att slänga.



17 september 2001 fick jag det. Det tillfälliga körkortet. Bevis om körkort. Första och enda uppkörningen, trots att jag körde med helljuset på en bit. Den dagen var jag glad. Inte för att jag körde runt lite ovetande med helljus, utan för att jag fick körkort. Så nu har jag alltså kört min lilla röda (fläckvis rosa) fara aka Rolling Stones i över sju år. Inte konstigt att han börjar sjunga på sista versen.

Nåja, jag bär iallafall med mig en lapp om lycka i min plånbok. För jag slängde den ju inte nu heller och den är helt klart värd sin plats bakom det riktiga körkortet.

Lägenhetsletande

Publicerad 2008-10-30 09:34:08 i Allt-i-ett,

Ja, jag letar ju lägenhet jag - i Stockholm av alla ställen. Lycka till säger jag till mig själv.

Inte det lättaste när man sitter i Oslo heller, men jag kör på mitt motto att "det ordnar sig". Och det gör det ju alltid. I värsta fall får jag väl luffa runt hos nära och kära en liten tid, även om det knappast är något jag siktar på. Vill ju inte att de ska hata mig innan jag ens bosatt mig på riktigt i stan. Inte då heller för den delen.

Hursomhelst, jag kollar såväl Blocket som Hemnet dagligen. Är i valet och kvalet om jag ska köpa eller "bara" försöka hitta nåt i andrahand. Förstahand vet jag ju är uteslutet, kanske snarare blir tredjehand.

Det jag ville komma till. Såg idag en annons för en "Modern tvåa" i Årsta på Hemnet som jag kikade närmare på. Vet inte om jag ska maila Robert MolnarERA Fastighetsförmedling och klaga eller bara berömma honom för hans positivism. Vet inte heller hur länge denna länken kommer att ligga ute (troligen lääänge), men ni kan se annonsen i sin helhet HÄR. Annars tog jag och kopierade ett par bilder för att visa på lägenhetens "modernitet".

Även om man ser bort ifrån den nuvarande ägarens ack så omoderna möblemangstil i form av furu och hörnsoffa, kan jag inte se det moderna i denna lägenhet. Jag har försökt, men det går inte. Kan ni hjälpa mig?


Både köket och vardagsrummet ser, enligt mig, knappast modernt ut. Visst, spisen har en häll, men det klassas väl knappast som modernt idag. Det är standard. En spis med gamla plattor är numera omodernt, eller kanske retro på fastighetsmäklarspråk.



Tycker inte heller att sovrummet med dess ljusgröna tapeter är i närheten av modernt. Påminner mer om ett sjukhus som desperat försöker att vara hippt. Balkongen kräver faktiskt ingen förklaring. Här finns inget modernt alls. På riktigt.




Men så får jag se en bild på mäklaren Robert. Inser att om detta är bilden han själv godkänt ska vara hans professionella profilbild, kan jag förstå hans val av ord. Killen vet inte vad som är modernt idag. Kanske borjan av 90-talet, om han har tur. Jag menar, kolla frisyren...



Plånboksfynd

Publicerad 2008-10-29 10:02:42 i Allt-i-ett,

Man hittar ju en del när man går igenom sin plånbok och jag insåg att jag hade kollektivtrafikskort från flera städer. Att jag har ett Flexi-kort för Oslotrafiken är ju inte så konstigt, eftersom jag bor här. Men jag hade en SL-remsa från Stockholm och Västtrafiks 100-kort för Göteborg. Har resor kvar på båda, så jag måste ju spara dom. Det här är ju inte som kopieringskortet från Kalmar, som jag vet att jag aldrig kommer att få användning för, utan jag kommer ju behöva dom. Ska ju till båda Stockholm och Göteborg inom de närmaste två månaderna har jag planerat.



Men jag måste erkänna att Metro-kortet från New York, tyvärr inte fyller någon praktisk funktion. Delvis för att jag olyckligtvis inte har någon bokad flygbiljett till New York, men mest för att det är ett redan förbrukat dagskort för metron. Behåller det för minnets skull, men även som en påminnelse om att jag måste åka tillbaks snart. Kortet är faktiskt bara ett år gammalt; ganska exakt. Låt oss säga att jag måste byta ut det mot ett nytt inom två år? Kanske tre. Helst bara ett. Jag hoppas på ett.

Plånboksstädning

Publicerad 2008-10-28 23:06:19 i Allt-i-ett,

Gick igenom min plånbok. Den gick inte att stänga, trots att den är stor. Därför insåg att jag var tvungen att rensa lite.



"Förstasidan" kunde jag faktiskt inte rensa ut något. Jag använder dessa kort. Okej, Apotekkortet använder jag bara en gång om året, men det är ändå en gång om året. Planerar att använda det igen. Det slog mig att jag att jag har en del vuxenpoäng här: Bensinkort, Bank- och Kreditkort, ICA-kort. Är jag vuxen? När häde det?

Men så hittar jag en hel hög med kort jag aldrig använder och aldrig kommer att använda. Varför sparar man på sånt? Här är några kort jag rensade ut:



Anledning till utrensning:
OKQ8 Kontantkort: Användes senast någon gång i början av 2000-talet. Dessutom heter jag inte Lena-Maria.
Int. Youth Travel Card: Gick ut 2003, säger väl en del.
Patientkort, Kalmar län: Flyttade från Kalmar för 1,5 år sedan
Friskis&Svettis: Även detta från Kalmartiden. Sen är kortet på mig förjäkla fult.
JC: Inte handlat där på år och dar. Minns inte ens senast.
Kopieringskort: Tror att jag har pengar kvar på det, men sen lönar det sig nog inte att åka till Högskolan i Kalmar för att kopiera några papper, för att sen åka hem igen. Gör det ju gratis på jobbet. Kopierar alltså.
Karlstads Universitet, Lånekort: Aldrig gått där, men lånade en bok där under min gymnasietid. Ett tag sedan med andra ord. Tror knappast att det händer en gång till.

Nu kan jag stänga min plånbok igen. Får se hur länge det håller.

Vägdag 8

Publicerad 2008-10-27 22:08:24 i ,

Denna veckan blev det plus. Inte bra. Men det var ju inte så mycket ändå: +0,2 kg. Man kan ju nästan kalla det plus-minus-noll. Jag gör nog det.

För idag är jag ganska nöjd ändå. Skulle ta på mig mina Levi'sjeans, men jag kunde inte ta dom. Dom har blivit för stora. Visserligen ska de ju vara baggy, men jag har aldrig behövt ha skärp på dom. Det måste jag nu. Men de där byxorna är inte gjorda för att ha skärp; såg för jäkligt ut. Jag testade flera varianter, men såg bara ut som en clown. Tog ett par andra byxor.



Jag är glad, men å andra sidan lite ledsen, för förhoppningsvis kommer jag inte kunna använda dessa byxor igen. Någon som vill ha?

Att googla sin hund

Publicerad 2008-10-26 21:42:02 i Allt-i-ett,

Jag testade att googla min hunds namn. Nördigt? jajamen, men jag gjorde det. Jag är nördig.

Okej, jag använde inte tilltalsnamnet Rocky, för jag tror knappast att det skulle komma upp nån sida med en lurvig Golden Retriver då direkt. Men däremot sökte jag på hans namn på stamtavlan. Tänkte väl inte att jag skulle få någon träff, men det gjorde jag. Rocky är mer unik än jag.

Söker man på Mandora's Jimmy Jimmy, får man upp information om min kära vovve. HÄR kan ni till exempel se när Rocky är född, hans registreringsnummer och att han har fria höfter. Jag vet att ni noterar flitigt i era intressenotatblock nu. När ni ändå plitar ner info, kan ni ju också notera hans släktträd och även att han har 9 avkommor. Egentligen har han en kull till på typ 10, men de blev aldrig registrerade. Blandras. Men erkänn att det är rätt bra av honom att få till cirka 20 valpar genom att ha haft sex två gånger i hela sitt liv. Låt oss kalla det bra utdelning.

Jag fick mig en liten nyhet också. Att min kära lilla voffe har en inavlingsgrad0,8 %. Att bara höra inavel tyckte jag inte alls lät bra, men när jag läste om det verkade 0,8 % inte vara så farligt. Lättnad. Men eftersom han inte haft några större problem i sitt hittills närmare 14-åriga liv, vilket borde bli ca 100 hundår, så ska jag väl inte vara orolig heller. Den gamla rackaren är fortfarande full i liv. Gör mig glad.

Me, Myself and I

Publicerad 2008-10-26 12:48:32 i Allt-i-ett,

Har ni kommit på er själva med att prata till er själva i spegeln? Jag gjorde det precis. Stod och borstade håret. Plötsligt pekade jag på mig själv i spegeln med borsten (?!) och nickandes mot mig själv sa jag: "Ja, men precis. Då tar vi en promenad nu då".

Förvånat tittade jag på mig själv i spegeln. Insåg vad jag gjort. Tittade mig runt. Lyssnade. Hoppas att ingen hörde mig. Jag bor ju trots allt inte ensam. Inte för att jag vet om det vore mer okej om jag varit ensam, men kanske ändå lite mer befogat. Eller?

Sen slog det mig. Jag sa VI. Vem är den andra? Eller var det ännu fler? Det är ju bara jag själv som tänkte gå ut på en promenad. Kanske menade jag och mina nya sneakers. Ja, jag hoppas det. Eller jag menar: DET menade jag.

Jag och mina nya Adidas Hoop Low ska ta en premiärpromenad.


Att googla sig själv

Publicerad 2008-10-26 11:31:46 i Allt-i-ett,

Det är ju lite utav en image-fråga; om man googlat sig själv eller inte. Kan anses lite nördigt, men jag kan förstå folk som gör det. Är väl inget fel med att se vad som kommer upp om man söker på sitt namn.

Nu kan inte jag göra det. Att söka på Helena Nilsson är knappast unikt. Skulle få hur många träffar som helst och inte en enda skulle ha med mig att göra. Jag testade, mest för skojs skull. Emma-Helena Nilsson som varit Fröken Sverige kommer som några av de första alternativen. Det är väl så långt ifrån mig man kan komma, förutom efternamnet och halva förnamnet. 

Jag vet ju till och med folk som har försökt leta upp mig på Facebook som gett upp. För många träffar. Det ger ju mindre träffar att söka på min hemort än mitt namn. Jag vet inte om det säger att jag kommer från ett extremt litet ställe, eller att jag har ett sjukt vanligt namn. Troligen en kombination.

MEN, jag hittade en sökkombination som faktiskt gör att sidor om mig kommer upp på google. "helena nilsson" +Töcksfors. Ja, det skulle väl bara fattas om någon annan kom upp då. Första alternativet är från Stay Friends. Jag vet inte riktigt vad det säger. Min blogg kommer först på åttonde plats. Informationen om att jag vann biljetter till Way Out West från JC i somras kommer till och med före.

Men sen tror jag inte att det är någon annan än jag som gör/gjort just denna sökning. Ganska säker på det. Faktiskt jättesäker. Lika bra det.

Tecken på att jag bor med killar 3

Publicerad 2008-10-26 00:33:45 i ,

Föreställ er följande scenario. Du har städat hela lägenheten. I köket har du torkat bort brödsmulor från skärbrädan, gjort rent diskhon, skrubbat spisen och allt det där. Ni vet, sånt man gör när man städar köket. Belönar dig själv med ett roande avsnitt av America's Funniest Videos på tv, samtidigt som du intar lite föda. Går en timma senare ut i köket och får se detta:




Man vet alltså att man bor med killar när man städat hela köket, och resten av lägenheten för den delen, men ändå får se smutsig disk på bänken knappa timmen efter att du är klar.  




Särskilt när diskmaskinen ser ut så här:



Behöver jag säga att det var jag som har ätit flingor och druckit ett glas iste? Nej, tänkte väl det.

Ibland tror jag på att killar är från Mars alltså. Seriöst!

Tecken på att jag bor med killar 2

Publicerad 2008-10-25 18:16:07 i ,



Det klassiska inte-fälla-ner-toasitsen-dilemmat. Jag gör ingen stor scen av det hela, men demonstrativt låter jag den tunga porslinssitsen falla med en dov duns.

Det är inte bara sitsen jag stör mig på, utan även locket. Tycker nämligen att även toalocket ska vara stängt. Det är ofräscht att kunna titta ner i toan när man kommer in på ett badrum. Visst är det?

Jag kan till exempel inte borsta tänderna när toalocket är uppe; det går inte. Där går min gräns. Där borde allas gräns gå.

Kan dock erkänna att jag kanske går till en överdrift när jag fäller ner toalocket varje gång jag kommer in på toaletten, för att sedan ta upp det direkt igen när jag ska uträtta mina behov. Är kanske lite onödigt. Men sån är jag.

YES!

Publicerad 2008-10-23 13:05:50 i Allt-i-ett,

Klockan är 13:00 och det regnar.

Inte så mycket än så länge, men DET REGNAR!

När jag slutar vid fyra vet jag bara att det kommer att ösa ner. Jag visste väl att mitt skoval i morse skulle visa sig vara korrekt. Man ska lite på meterologer. Det ska man. Nu fnissar jag för mig själv när jag ser ut på regnet och tänker på de stackrarna som gick till jobbet i tygskor i morse. Mohahaha, igen. Skadeglädjen är underskattad, trots att den påstås vara den enda sanna glädjen. Underskattad!
 

<-- Sen är dom ju inte fula heller, stövlarna. Även om mina är lite smutsigare. Tror att det är lera från Way Out West i somras. Hmm... Bör man kanske tvätta dom lite då och då? Men äh, det försvinner väl i regnet i eftermiddag. Jag tror på det. Det kommer att ösa då.




Längtar!




Morgonen

Publicerad 2008-10-23 09:31:00 i Allt-i-ett,

Varje morgon käkar jag frukost bestående av All Bran-flingor med syrad mjölk, toppat med en skivad banan. Denna äts i sängen till SVTs nyheter (6:30 eller 7:00 som oftast, men ibland så tidigt som 6:00 eller så sent som 7:30). Och för er som inte visste, SVT ingår typ i norskars basutbud på kabel-tv. Tackar jag för.

Nu var det inte det jag ville berätta, utan snarare att jag brukar ligga där i sängen för att först efter vädret kliva upp. Då har jag fått med mig alla viktiga nyheter, men kan också klä mig eftersom jag då vet vad det blir för väder under dagen. Jag vet om jag ska klä mig varmt, lätt eller inför regn. Smart va?

Idag visade meterologen att det skulle bli regn i eftermiddag. Utan att ha dragit upp persiennerna för att titta ut, klädde jag mig därefter. Som vanligt.

När jag klev ut genom porten iklädd gummistövlar, kappa och med paraply i väskan möttes jag av en snustorr mark och molnfri himmel. Det var i stort sett vindstilla. Hade jag sett fel på vädret? Var jag så trött att jag blandade ihop dagarna? Skulle det bli regn imorn? Folk på gatan gick i sneakers och tygskor; de sneglade lite konstigt på mig när jag haltade fram med min onda fot i ett par gummistövlar. 

Halvvägs till jobbet mötte jag dock en annan tjej som också kom i gummistövlar. Jag kände mig lite lättad. Hon hade också sett väderprognosen. Jag hade sett rätt. Vi utbytte en blick, vilken sa mer än tusen ord; ni vet som bilder kan göra. Vi skrattade okontrollerat inombords. Inte åt våra egna val av skor, utan åt alla andra som gick på gatans. De som efter jobbet idag kommer att bli dyblöta om fötterna när de blir tvungna att traska hem i sina tygskor i ösregnet. Mohahaha...

Nu är klockan halv tio och jag kan ana några moln som sticker fram bakom hustopparna i horisonten.
Det är regn - jag lovar!

Om det ändå vore så?

Publicerad 2008-10-22 22:40:58 i Allt-i-ett,

Skulle inte detta scenario vara bättre än det jag nyss beskrev ändå?



Men så inser jag att det skulle vara ett Pest- eller Koleradilemma. Tror kanske att jag faktiskt hellre väljer att grannarna klampar runt i sina järntofflor, zappar konstant och snackar i megafon. Hellre det än att jag skulle höra dom ha sex. Jag tror faktiskt det. Får upp hemska läten i mitt huvud. Kan inte tänka mig att jag skulle vilja höra dom in real life. Hua.

Nu ligger jag inte och håller tummarna för att de ska fastna för Bankok Hilton på TV längre, utan att de bara ska vara totalt asexuella.

Det senare är nog mest troligt ändå - faktiskt.

Investera i grannarna?

Publicerad 2008-10-22 22:33:23 i Allt-i-ett,

Nu klampar grannarna ovanför runt med sina järntofflor igen. Går nog fram till tvn varje gång de byter kanal, för att sedan gå och sätta sig i soffan igen. Tror att de är överviktiga också, för det blir liksom en dov duns varje gång de sätter sig.

De är inne i ett zappande nu. Lyssnar på klampandet fram till tvn, klampandet tillbaka, dunsen när de sätter sig och sen klampandet fram till tvn igen. Visserligen är jag glad för motionen de får, men kan inte låta bli att samtidigt ligga i min säng och hoppas att de ska hitta en långfilm som de vill se. Typ Bankok Hilton. Den är väl drygt fyra timmar, inte sant?

Men de fortsätter att gå fram till tvn i sina järntofflor för att byta kanal. Tror att de inte är riktigt ense om vad de ska se, för plötsligt drar de fram var sin megafon och börjar diskutera med varann. Nej, de diskuterar inte; de är bara oresonliga.

Ska man gå upp och medla? Ta med sig ett par duntofflor och säga att dessa troligen är mycket skönare att flamsa runt i hemma. Kanske även borde donera min universal-tv-dosa till dom.

Tror att det kan vara värt det.

Gårdagen som lyxhustru

Publicerad 2008-10-22 19:06:11 i Allt-i-ett,

Igår var jag så nära lyxhustru som jag någonsin kommer att bli.


Dagen inkluderade inte något som helst jobb, vilket väl är en förutsättning för lyxhustruar. Det var dagens utgångspunkt och därefter följde jag en typisk tisdag för en lyxhustru.


07:30 Gick upp frivilligt. Andra sidan av dubbelsängen var fortfarande bäddad.

07:45 Tog en lätt joggingrunda på 5 km (mest för syns skull).

08:15 Lång avslappnande tropiskt-regn-dusch.

08:40 Hälsosam frukost till nyhetsmorgon på tv (mest för syns skull).

09:00 Piffade mig snygg(are).

09:45 Tog bilen in till stan (här saknades dock privatchaufför).

10:00 Spenderade två timmar, tillika närmare 25.000,- hos guldsmeden. Behöver jag säga att privat rådgivning ingick?

12:30 Långlunch med vännina.

14:30 Privat make up-rådgivning i dryga timmen.

16:00 De smycken hos guldsmeden som hade storleksjusterats under dagen hämtades.


Ungefär här tog väl min dag som lyxhustru slut, eftersom jag stack till Biltema för att köpa delar till skruttiga bilen som inte gick genom besiktningen. Sen fick jag förvisso hemlagad mat hos mina kära föräldrar, vilket kan anses som lyx, men att sedan bli skjutsad i en Volvo 140 till bussen som skulle ta mig vidare till Oslo, kan väl knappast inkluderas i en lyxhustrus vardag.


Men tiden 07:30-16:00 känns som att det är ungefär vad en lyxhustru sysslar med om dagen. Spenderar pengar på sig själv, är egocentrerad och bara lyxar. Sist men inte minst, så ser de inte till äkta maken på hela dagen. Det gjorde inte jag heller. Är det inte så det är? Har jag fördomar?

Vägdag 7

Publicerad 2008-10-22 18:49:03 i ,

Ja, det var ju två dagar sedan, men jag kanske är lite seg. Viktnedgången verkade inte vara lika seg, såvida inte mor o fars våg visar annorlunda än den jag har hemma. När jag vägde mig i måndags visade vågen -1kg. Nu har jag alltså gått ner 5,6kg sedan 1 september. Inte helt illa. 2,4kg kvar, men nu vill jag ju gå ner mer. Mycket vill ha mer; liten vill bli mindre skulle ju passa bättre i sammanhanget. Eller nej, ja, men ni fattar.

Vad som däremot är illa är att jag har ont i foten. Fråga mig inte varför, men jag kan inte belasta högerfoten. Jag haltar. Inte bra. Träningen kommer inte att bli lika effektiv. Låt oss hoppas att det ändå går bra nästa vecka. Håll era tummar. Yej.

Måndag förra veckan i repris

Publicerad 2008-10-20 12:07:45 i Allt-i-ett,

Samma sak denna måndag, men ändå inte.


Återigen biljettsläpp, men denna gång till Metallica.
Denna gång skulle jag inte bara försöka få biljetter åt min bror, utan även åt mig.
Denna gång med internetdosan vid sidan av datorn.

Bro' ville ha typ fyra biljetter (minst två) till spelningen i Oslo, 17 juni 2009.
Jag ville ha typ fyra (minst två) till spelningen i Stockholm, 7 eller 8 mars 2009. Detta eftersom jag från årsskiftet kommer att bo i Stockholm. Jag har sagt det va? Inte? Men så är det.

Det var inte lika mycket utkastande från hemsidan denna gång, men desto längre köer. Det tog tid. Sen kom informationen om att det var fullbokat. Både i Oslo och Stockholm. Typiskt. Men efter erfarenheten jag fick förra måndagen gav jag inte upp. Detta resulterade i två sittplatser till konserten i Oslo.

Hur gör jag nu? Ska Bro' få biljetterna, eller ska jag ta mig från Stockholm till Oslo för att gå på konserten? Det är ju trots allt innan midsommar, så jag antar att jag skulle kunna jobba i Oslo dagarna innan. Sedan antar jag att det är traditionellt midsommarfirande i Värmland. Bra timing?

Men isåfall, vem ska jag ta med mig? Bro'?

Eller ska jag vara den otroligt snälla systern och låta honom få båda? Isåfall, vad ska jag kräva i gengäld?

Jag har lite att tänka på.

Sad Eyes

Publicerad 2008-10-19 23:11:12 i ,

Låten säger absolut ingenting om min nuvarande sinnesstämning, förutom att det är en lugnande låt vilken passar så här vid läggdags. Den är fin bara. En liten favorit faktiskt. Låt mig presentera Sad Eyes med Josh Rouse:



Uppskattar också grejen med texten; att den visas. Mest för att jag brukar kunna hitta på egna ord och meningar, där jag inte riktigt hör vad de sjunger; eller ja, jag tror ju att jag hör rätt, men det kan bli så fel. Till exempel har jag sjungit fel i Bee Gees gamla dänga "Stayin' alive". Istället för just de orden sjöng jag "Stay the night". Yes, det är sant och jag bjuder på det.

God natt!

Att åka buss

Publicerad 2008-10-18 14:58:46 i Allt-i-ett,

Sitter på bussen på väg till Sverige. Uppskattar det trådlösa nätverket, vilket tillåter mig att slösurfa i 1,5 timmar. Lyssnar på Tracks med Kaj Kindvall. Det har nog inte jag gjort sedan jag var 14 år och spelade in Backstreet Boys "As long as you love me" när den låg etta 1997.

Ni minns va? Man satt på helspänn med fingret på record-knappen på kassettspelaren för att precis tajma in när låten började. Jag fick med Kajs snack iallafall. Kommer fortfarande ihåg hur det låter på inspelningen "Det var inte bara Spice". Avbrott; här tryckte jag av för att inte få med snacket. Sen hoppar det rakt på "oooo, as long as you love me".

Är det inte lite sjukt det där hur man minns EXAKT hur inspelningen låter 10-15 år efter att man spelat in det, och lyssnat på det också för den delen. Jag hittade ett gammalt band för inte så länge sen. Lyssnade lite på det och innan den ena låten var slut hade jag redan börjat nynna på kommande låt. Är det inte lite skrämmande VAD våra hjärnor väljer att minnas?

Jag kommer tillexempel inte ihåg under vilket århundrade som Gustav Vasa levde, hur många personer riksdagen består av eller vad huvudstaden i Rumänien heter. MEN jag minns att efter låten 25 minutes med MLTR på kassettbandet jag lyssnade på under bilsemestern -94, kom Return to Innocence med Enigma. Galet.

Snacka om selektivt minne.

Idealiskt?

Publicerad 2008-10-18 09:52:54 i Allt-i-ett,

Ja, fredagen visade sig bli just så bra som jag förutspådde. Kanon. Fulländad.

Så vad hände då?

Jo...

- Jobbet rullade på fint. Hade lagom att göra. Vilken svensk blir inte glad då?
- Vann inget vin på vinlotteriet, men jag fick lön.
- Ställde in träning till förmån för några glas vin redan vid tretiden på eftermiddagen.
- Bytte ut middag mot morötter (?!) och choklad.
- Sov sött redan vid midnatt.

Må hända att det knappast låter som en perfekt fredag, men oj det var det. Tänk vad en väldoftande hiss kan förändra perceptionen för resten av dagen.

God morgon

Publicerad 2008-10-17 10:36:16 i Allt-i-ett,

Idag var den vanliga unkna och illamåendeframkallande rökdoften i hissen upp till jobbet utbytt. Istället för en sunkig rökare hade en person med trevligt parfymval åkt hissen innan mig.
Det uppskattades.


Tror att idag kan bli den bästa av veckans dagar.

100% är 100%

Publicerad 2008-10-16 20:47:27 i Allt-i-ett,

Jag har säkert sagt det förut, men det tåls att sägas igen: Jag hatar folk som påstår sig ge mer än hundra procent.

Det är fysiskt omöjligt att ens ge 101%. Däremot kan man säga att man ska ge 110% mer än sist, men då kan man inte ha gett mer än 47.619% gången innan. Ni fattar?

Jag må vara saklig och i vissas ögon besserwisser på detta område, men det gör inte att jag har mindre rätt.

Jag är 100% säker!
- varken mer eller mindre.

Chokladsug

Publicerad 2008-10-15 21:06:24 i Allt-i-ett,

Alla snackar ju om att man gärna kan få sötsug lite då och då. Jag får sällan det - jag får chokladsug. Får man chokladsug hjälper varken lakritsbåtar eller geléhallon; man måste ha choklad helt enkelt.

Idag efter middagen kom det som ett brev på posten, som min farmor skulle ha sagt. Nej, hon använde sig nog aldrig av det uttrycket vad jag kan minnas, men det lät som något som bara gamla säger. Och jag nu då.

Hursomhelst, jag sa till mig själv att inte falla för frestelsen denna gång. Tog ett glas vatten. Gick och kollade tv och det gick över. Precis som smarta icke-chocoholics säger att det ska göra. Jag kände mig stolt. Jag hade klarat det.

MEN, så kommer denna reklamen och jag fick ett återfall likt en wannabe-nykter-alkolist. Wannabes klarar sig ju så sällan.



Nu ligger den där Kexchokladen i kylen risigt till... F-n, varför har jag ens köpt den? Är väl en wannabe-icke-chocoholic. 

Appropå grannar

Publicerad 2008-10-14 21:51:47 i Allt-i-ett,

Mitt emot oss i trappuppgången bor en tant. Alltså, inte i trappuppgången, utan i lägenheten bakom dörren mitt emot vår dörr. Låt mig beskriva henne. Hon är ensam. 152 cm och troligen ett BMI på över 30. Har två stora krukor med plastblommor utanför dörren. Äkta superdupermegafula plastblommor. Bleka hemska plastblommor. Hon har både rullator och permobil, men jag har inte sett henne använda någon av dom. Ärligt talat blir jag glad varje gång jag inte ser henne. Elakt kan tyckas, men låt mig berätta varför.

Tanten är som sagt ensam. Och jag lovar, hon står och kikar ut genom titthålet i dörren alla timmar hon orkar stå upp. Eller nej, hon har nog troligen en bekväm barstol vid dörren, där hon spenderar all sin vakna tid. Kikar man själv ut genom nyckelhålet innan man går ut och ser en soppåse utanför hennes dörr, kan man slå vad en miljon på att hon rycker upp dörren så fort man själv vridit upp låset på ens egen dörr. "Kan du ta med soporna åt mig. Jag orkar inte gå, för jag har ju sån värk... bla bla bla [läs: hon slutar aldrig snacka]." Man bävar för det, för det känns så elakt att gå ifrån henne när hon fortfarande snackar. Eller jag tyckte det förr, nu tycker jag bara att det är jobbigt för öronen. Jag tar förvisso med mig hennes sopor, men man måste gå ifrån henne innan hon tystnar. Jag har aldrig sagt hej då till tanten, för det går inte. Hon bara pratar.

Till en början snackade jag med henne lite. Tyckte lite synd om den gråa gamla ensamma damen, men nu säger jag i stort sett ingenting. Tar soppåsen och bara går. Nej, jag halvspringer. Kanske klämmer in ett "Hinner inte. Jag har bråttom", bara för att verka lite snäll. Men inte alltid.

Idag behövde jag inte ta hennes sopor, men hon hämtade posten när jag kom hem. Då började det. Från det att jag öppnade porten, tog de fem trappstegen upp till dörren, låste upp denna, gick in och stängde, fick jag höra följande. Låt mig också påpeka att jag gjorde allt i naturlig takt, utan att sakta in eller stanna upp. 
 
Tanten: JA, idaaag har det hänt grejer här i huset förstår du.
Jag: Mhm. (knappt hörbart).
Tanten: JA, hon där uppe (pekar uppåt), hon har ramlat omkull. Larmet gick (vilket larm vete katten och jag tänkte inte fråga) och ambulansen var tvungen att komma och hämta henne.
Jag: Usch då. (ganska hörbart).
Tanten: JA, så nu har jag sagt att det inte får stå två cyklar där nere vid ingången. Det är farligt. (Här syftade hon till rullatorerna och jag har ingen aning om var hon menade att de annars skulle stå, eftersom vi varken har förråd på samma plan eller hiss, men inte mitt problem).
Jag: (tystnad).
Tanten: JA, så nu är hon där uppe (jag hade ryggen emot henne vid detta laget, men jag anar att hon pekade uppåt) på sjukhuset och jag vet inte när hon kommer hem igen.
Jag: Hoppas hon blir bättre snart då (sa jag ganska högt samtidigt som jag stängde och låste dörren rakt framför näsan på henne).

Ingen i hela världen hade känt sig elak om denne hade gjort detsamma som jag idag. Inte om man visste hur hon var. En gång plingade hon till och med på och frågade om inte någon av oss kunde gå ut med soporna. Ni ska då veta att soptunnan står precis utanför porten och denna är fem trappsteg ner från hennes lägenhet. Fem trappsteg - inte trappor! Hon är otrolig. Luktar illa gör hon också.

Störande

Publicerad 2008-10-14 21:05:56 i Allt-i-ett,

Mina grannar på våningen ovanför måste ha vaknat upp ifrån de döda. Aldrig hört dom tidigare, inte ens sett, men det senaste dagarna har det låtit som att de klampar runt i blyskor och förgäves försöker flytta en proppfull frysbox fram och tillbaka. Låter som att de lyckas rubba den en halvmeter fram och tillbaka; rakt ovanför min säng. Konstant.

Me no like.

AC/DC

Publicerad 2008-10-14 19:23:07 i Allt-i-ett,

Min bror ringde mig i förrgår. Ville att jag skulle köpa AC/DC-biljetter till honom, när de hade spelning i Oslo i februari 2009. Snäll syrra som jag är sa jag ja. Detta blev ju lite av ett mission.


Klockan 9:00 igår skulle släppet ske och redan 30 minuter innan var sidan såpass överbelastad att man fick stå i kö för att komma in. Vi var flera på kontoret som skulle ha biljetter så vi satt som hökar och övervakade. Irriterade över väntetiden. Svor åt att man blev utkastad. En osäker lättnads suck när man kom till beställning. Dunkade huvudet i tangentbordet i samma sekund som man blev utkastad igen. Efter 20 minuter med konstant klickande och uppdaterande kom jag in och kunde få reservera de tre biljetter som min kära bror ville ha. Då skulle det betalas. Klickade i mina visakortuppgifter. Klickade fortsätt. Meddelande: "Du kopplas nu vidare till din internetbank". What? Jag var tvungen att ha min dosa till internetbanken. Fick panik. Den låg ju hemma!


Efter ca 30 sekunders övervägan slängde jag på mig jackan och sprang hem. Jag joggade inte - jag sprang! Väl hemma, max 10 minuter senare (ja, jag bor nära jobbet), slog jag på dosan. Ringde min kollega. Sa koden. Hon knappade in. Meddelande på dataskärmen: "Ett tekniskt fel har uppstått". Det var för sent.


Under tiden jag snabbt gick tillbaka till kontoret, ställde min kollega mig i kö in på sidan igen. Det tog tid. Lång tid. Min kollega lyckades boka sina biljetter. Jag kom inte in. Bro' ringde och frågade hur det gick. Vågade inte berätta om mitt missöde utan sa att jag försökte så gott jag kunde, men blev utkastad hela tiden. Jag ljög ju inte. Berättade bara inte att jag hade tre biljetter, men sumpade dom.


När jag efter ytterligare 30 minuter åter kom in fick jag följande meddelande: Utsålt!


Shit, shit, shit. Hur berättar jag detta för min bror? Vågade inte ringa. Skickade sms: "Nu är det tydligen utsålt. Sorry..."


Men något inom mig ville inte ge upp. Stod i kö på minst fyra fönster. Det gick ännu trögare. Mina kollegor tyckte synd om mig. De sa inget, men jag kunde se det i deras ögon. Medlidande. Men så, en kollega fick upp beställningsrutan. Jag var tveksam, men hoppades. Pulsen ökade. Kände mig som ett äkta AC/DC-fan, fast jag inte ens kan nämna en enda låt med dom. Det fanns tre platser. Det var inte utsålt. Jag fick dom. Lycka!


Har ingen aning om placeringen, men troligen knappast de bästa av platser. De jag hade i handen först var nog bättre, så sorry Bro' för att jag gjorde en liten miss, men biljetter fick jag ändå tag i. Vill också passa på att be chefen om ursäkt för att jag gjort detta på arbetstid. Sorry x 2.


Bro', du är inte bara skyldig mig 1780 NOK. Du är skyldig mig en jäkla tjänst!

Vägdag 6 - korrektur

Publicerad 2008-10-14 09:56:13 i ,

Blev faktiskt positivt överraskad att vågen ändå visade -1,0 kg från förra veckan. Egentligen lite mer, men jag tror fortfarande att kroppen kanske inte har kommit i rätt vätskebalans etc från helgen, så låt oss säga -1,0 kg denna veckan. Det är bra.

Jag har därmed kommit dryga halvägs till mitt mål. Tappat totalt -4,6 kg av mina uppsatta 8. Det på 6 veckor, av mina uppsatta 13. Är lite stolt, men de sägs ju att de sista kilona är svårast. Vi får se hur det går framöver. 
Men so far, so good.

Vägdag 6 - missvisande

Publicerad 2008-10-13 12:59:58 i ,

Okej, gårdagen var tuff och jag kan säga att jag var frukterian för en dag. Lite ofrivilligt, men ändå. En mosad banan och ett halvt päron var födan jag fick i mig. Och två glas saft. Antar att jag inte behövde mer energi för att ta mig upp ur sängen två gånger på 30 timmar.


Denna dag gjorde väl att morgonens vägning knappast kan räknas, även om jag önskar att den gjorde det. -1,6 kg visade vågen. Ska dock göra en ny vägning ikväll, eventuellt imorn bitti. Då kan jag tänka mig att utslaget blir något annat. Förhoppningsvis har jag väl iallafall gått ner några hekto och inte tvärtom. Låt oss hoppas.


Annars blir jag än mer deprimerad än vad jag redan är.

Påminnelse till mig själv:

Publicerad 2008-10-12 16:08:08 i Allt-i-ett,

Se dessa bilder, kom ihåg känslan och gör inte om gårdagen. Okej?



Bättre än så här kan det inte bli idag. Tyvärr.



Klockan är 16:08 och jag har varit ur sängen 5 minuter idag. Solen skiner och jag borde gå ut och röra på mig, men det känns avlägset. Otroligt avlägset. Jag har kanske tagit 20 steg idag, bara 9980 kvar. Ska man inte ta 10.000 steg per dag? Har jag tur kommer jag upp i 100 idag.

Först och främst borde jag väl få i mig någon mat. Bara druckit ett halvt glas saft. Tror inte att det är bra.

Gå upp?

Publicerad 2008-10-12 14:04:55 i Allt-i-ett,

Ligger i sängen och spelar standardspelen på datorn. Efter att ha klarat ett par Spindelharpan och fått upp Kungen, gick jag på Hjärter.

Jag tänkte: "Om jag vinner denna omgången direkt ska jag gå upp". Ja, jag har inte gått upp från sängen än idag. Tragiskt.



Jag vann, så nu är det dags att gå upp. Klockan är 14:05.

Förresten, så här ser det ut när man klarat Hjärter. Är det inte lite fånigt?

Söndag

Publicerad 2008-10-12 12:45:02 i Allt-i-ett,

Tre ord som beskriver mig idag: Bakis. Ångest. Indisponerad.



Resultatet om man bildgooglar ångest. Talande.

Á la 1990

Publicerad 2008-10-10 13:45:14 i Allt-i-ett,

Alla hade en, därför var jag med tvungen att ha en. Fem år senare än alla andra fick jag en i julklapp (inkl fem porslinsfigurer). Jag snackar såklart om prylhyllan.



Idag hänger den fortfarande i mitt flickrum hemma hos mor och far i värmlandsskogarna och påminner mig om det tragiska försöket att vara som alla andra. Hade en kompis som samlade på grisar. Hon hade supermånga och jag tyckte det var häftigt. Antagligen för att hon var tre år äldre, så jag ville vara som henne. Började samla grisar även jag. Kom upp i fyra stycken, sen var det inte roligt längre.


Ser nu att jag istället borde ha samlat på hundar. Har ju fem stycken i hyllan, men det var inget jag ens efterstävade.


Försökte dock samla souvenirer från olika ställen i världen. Finns nio prylar från semestertillfällen; sex av dom är från andra personer. Jag har alltså bara köpt tre själv och alla dessa är från en och samma semester. Projekt lades ner.


Rådjuret som finns längst till höger i mitten vann jag när jag kom trea i en slalomtävling. Vilket pris! Det säger väl en del om själva tävlingen. Jag var kanske sex år och iklädd en overall i bävernylon. Undrar jag om det inte bara var tre deltagare. Minns inte. Har troligen förträngt det, men tror att det ska finnas en bild någonstans när jag står på prispallen.


Åh de där doftkrusen. Den klassiska födelsedagspresenten för barn som tyckte att de var 'vuxna'. Jag hade nog tre stycken och troligen gett bort minst lika många. Inhandlades på Evas Presentaffär vid torget.


Inser nu att jag faktiskt har ett minne till i stort sett varje pryl. Minns vem som gett mig den ena, när jag själv gjorde den andra och hur jag sen kom över den tredje. Den där flaskan i mitten till exempel innehåller råolja från Tordisfältet i Norge. Fick jag från Tekniska museét i Oslo när vi i mellanstadiet var där på studiebesök.


Skulle nog bli ett romanform av inlägg om jag skulle ta mig tid att berätta om alla prylar. Avstår därför från det.

Summa summarum: Prylhyllan var aldrig riktigt min grej, hur mycket jag än ville att det skulle vara det. Idag är jag lika glad över att det inte var så.

Äntligen

Publicerad 2008-10-10 09:08:10 i Allt-i-ett,


Jag vet inte hur många byxor som jag har som haft en trasig gylf; ni vet den där typen som alltid åker ner. Här har vi lösningen:



Inte för att skryta, men jag har faktiskt gjort liknande lösningar på samtliga av mina jeans själv. Har dock använt mig av minihårsnoddar istället, vilka har varit tvungna att bytas ut då och då (de töjer liksom ut sig - inte optimalt). Principiellt har det dock varit exakt samma uppfinning. Och jo, jag tror nog att det är ganska många andra också som har kommit på den här lösningen, uppenbarligen. 

Hade man varit lite mer av en entreprenör, hade man naturligtvis själv lanserat och tjänat pengar på denna Zip-holder. Hela 39,- för tre stycken. Hade nog blivit stenrik. Verkligen.

Men nu är det inte jag som har gjort det, så jag får väl se till att göra någon annan rik genom att överge mina hårsnoddar, i förmån för denna troligen mer tåliga gummisnodden. Men de har inte töjt ut sig för mycket än, så jag håller mig nog till min lösning så länge. Men nån gång. Kanske.

Man undrar

Publicerad 2008-10-08 19:39:58 i Allt-i-ett,

Ibland undrar jag om det inte är två tjejer jag bor med. Denna tidning hittade jag inne på toan:



Okej, jag kan acceptera att vissa killar kan slöbläddra i liknande skvallerblaskor i brist på annat, men att köpa?! Jag kan ärligt lägga handen på hjärtat och säga att jag aldrig köpt en Se och Hör, Hänt Extra, Damernas värld eller liknande. Och sen att ha den som toalektyr? Hua. Manlighetsfaktor: 1


Men så går jag ut i köket och får illa kvickt erfara att det visst är två killar jag bor med:


Att vi har en diskmaskin och att denna varken var full eller ren, bevisar bara att vi har att göra med det manliga könet. Inget annat. Manlighetsfaktor: 10

Ung vuxen

Publicerad 2008-10-08 11:25:11 i Allt-i-ett,

Var med i en undersökning idag och det var nog första gången jag blivit kategoriserad som 25+. Men det var inte så farligt; gruppen gick ju bara till 29. No need to worry.



Hur benämner man egentligen en grupp med personer i åldern 25-29? I resesällskap, såsom SJ, Swebus etc är man ju ungdom upp till 26 år. Det passar mig fint.

Men åldersgruppen 25-29? Är det vuxen helt plötsligt? Ja, kanske. Men i dagens samhälle är man väl snarare bara halvvuxen, så jag föredrar att benämna min grupp som ung vuxen.

Det låter bra; det kan jag både leva och trivas med.

Jag är en ung vuxen!
Det låter det.

Nästan tredje gången gillt

Publicerad 2008-10-07 22:43:16 i Allt-i-ett,

Ikväll var tredje gången på ganska kort tid som jag bowlat. Fick ett par stirkes och kom upp i ett nytt high score: 113.

Att bättra på till nästa gång:
- Få åtminstone spärrar. Att slå ner 8 och 9 kommer man inte långt på.
- Inte ha några dåliga få-ner-två-käglor-på-två-slag-kast
- Låta bli att skruva klotet åt vänster hela tiden

Ni kunde inte bry er mindre, jag vet, men jag hade inget bättre att komma med.


Eller jo... Jag ledde in i det sista, men förlorade i sista omgång.
Knappast nåt att vara stolt över.
Attans.

Nya tag krävs.
Omedelbums.

Fyndigt

Publicerad 2008-10-07 14:35:58 i Allt-i-ett,

Inte bara frisörsalonger briljerar med sina smarta företagsnamn likt Virveln, Klippt & Skuret, På håret etc. Nu har solstudios hakat på trenden:

Hån?

Publicerad 2008-10-07 08:15:48 i Allt-i-ett,

I helgen gjorde jag nåt som jag sällan gör. Köpte underkläder. På en BH jag köpte satt denna taggen:



Är det ett hån mot oss som inte är så storbystade? Ett hån mot oss som måste ta till in-med-magen-ut-med-bröstet, använda push-up och sen göra det sista lyft-[läs:dra]-upp-brösten-i-BHn-movet innan vi känner att vi kan sätta på oss det där halvurringade linnet. Vill H&M sparka på oss småbystade som reda ligger ner? Fy skäms!

Jag köpte BHn, den gav ett bra lyft.

En kommentar om en kommentar

Publicerad 2008-10-06 22:02:43 i Allt-i-ett,

Jag får inte många kommentarer.
Jag har inte många läsare.
Jag marknadsför inte min blogg.

Vill inte klaga, för jag vet:

Marknadsför jag min blogg, leder det till fler läsare, vilket i sin tur troligen genererar fler kommentarer.

Hade jag brytt mig mycket hade jag nog slagit ett slag för marknadsföringen, men jag är ganska nöjd med min lilla läsarkrets. Det känns tryggt.

Men så idag fick jag en kommentar:


Då blir man lite ledsen. Kan inte bli mer opersonligt. Jag har inte nån tagg på, eller ens skrivit om, London eller UK, men ändå tror en vilt främmande Fannie att det skulle vara aktuellt. Vet inte om jag ska tycka att det är fashinerande eller bara desperat. Jag bestämmer mig för det sistnämnda. Det, tillsammans med att kommentaren även innehåller en särskrivning, gör mitt val ytterst lätt: Jag svarar inte. 

Ett resultat?

Publicerad 2008-10-06 21:19:48 i ,

Vågen visar mindre även denna vecka, -0,6 kg. Pust. Kan tyckas sakta, men då även förhoppningsvis säkert. Har varit osäker sedan jag började om det verkligen hänt så mycket med min kropp egentligen. Har förvisso tappat ett par kilon, men jag menar, de kan man ju lätt och snabbt gå upp igen.


Men så när jag klädde på mig idag skedde detta:




Måste ju betyda något. Att det går i rätt riktning ändå. Men än ska jag inte stanna. Tvärtom. Let's go!

Lugnet personifierat

Publicerad 2008-10-05 16:00:29 i Allt-i-ett,

Under avslappningen på yogan idag (ja, jag går på yoga ibland), var det någon utanför salen som tjoade och stimmade liite för högt. Jag öppnade ögonen och sneglade på yogainstruktören. Man kunde riktigt se hur hennes ögon kiknade ihop och intog den mörkaste av de svarta nyanser. Hon blev arg. Riktigt arg.

Smidigt reste hon sig från den babyblå mattan. Men istället för att intuitivt springa bort till dörren, rycka upp den och vråla "håll käften era jä*la idioter. Vi har för f*n avslappninga här", så tog hon tre långa och nästan flytande steg bort mot dörren, la handen på glasrutan och kikade ut mot personerna som väsnades. Därefter gjorde hon en gasiös vändning in mot salen igen; gick med dansliknande steg tillbaks till mattan och satte sig åter i lotusställning. Helt oberörd.

Tror bara att det är en yogainstruktör som kan ha det lugnet.

Because We Want To!

Publicerad 2008-10-05 12:09:58 i Allt-i-ett,




Av någon konstig anledning kom jag att tänka på den här låten imorse. Billie Piper. Äkta tonårs-jag-gör-som-jag-vill-låt. Jag älskade den, för typ 10 år sen.

Vet verkligen inte hur jag kom att tänka på den, men jag måste ha drömt mig tillbaks till när man var tuffast i högstadiet eller nåt; alltså vårterminen i nian. Om hur man gick till elevrummet på rasterna, köpte ett par ferraribilar och grammofonskivor (godiset alltså). Satte sig i den gråslitna hörnsoffan i fakeskinn och drog loss plastbitar så att det tunna tyget under kom fram. Var man riktigt cool klottrade man på detta, typ vem man var kär i "I love Daniel". Men det kunde man typ liksom bara skriva om man var ihop med killen, annars kunde det bli typ bli sjuuukt pinsamt, så jag skrev: "Killar är som toaletter - antingen upptagna eller fulla med skit".

17 gånger = rutin?

Publicerad 2008-10-03 13:41:59 i Allt-i-ett,

Jag har blivit förtäljd att om man gör en sak/handling regelmässigt 17 gånger, övergår detta vid artonde gången till en automatisk rutin. Något man inte kan klara sig utan. Något man bara måste göra.

Så jag undrar.

Om FLUX-flaskan, som jag köpte hos tandläkaren, håller till 17 sköljningar (vilket den borde), så kommer jag i framtiden att alltid skölja munnen med flourvätska som ger en sliskig eftersmak av vad som påstås vara mint?

Nej, jag köper inte det.



Inte ens tjejen i reklamen tycker att FLUX smakar hallon, troligen inte heller fräsch coolmint. Hon försöker tappert att le, men man kan riktigt se hur hon kväljer sig, därav de tårfyllda ögonen. Stackare. Hoppas att hon fick bra betalt.

Själv använder jag det i hopp om att slippa framtida utgifter i form av hållagningar.
Ska åtminstone använda upp flaskan. Det ska jag.

So far so good

Publicerad 2008-10-02 23:34:40 i Allt-i-ett,

Varför är man alltid så duktig tiden efter man besökt tandläkaren?

Jag har precis borstat tänderna i två minuter, på varje sida, både uppe och nere. 8 minuter totalt, minst. Inte nog med det. Jag använde en sån där plackers också, med dubbla trådar. Ska det va, så ska det va. Började blöda när jag mellan de sista tänderna var lite less och tog i lite hårdare. Sen sköljde jag munnen med FLUX. En flourblandning som ska ha en  "fräsch mintsmak", men så är inte fallet. Smakar blaj. Hua. Ändå satt jag där på toasitsen och gurglade i dryga minuten. En finish med tungskrapan och jag var äntligen klar. Tog bara en halv evighet.

Men just nu kan inte min munhåla bli fräschare.

Eller jo, om jag hade blekt tänderna förstås.

Har jag tur varar denna munhygiensrutin iallafall tills dess att FLUX-flaskan bara har en slatt kvar i botten. Knappast till nästa tandläkarbesök. Då står man där om ett år frustrerad och skrubbar tänderna så gott det går för att gottgöra att man inte använt tandtråd de senaste 11 månaderna.

Nostalgisk

Publicerad 2008-10-02 13:34:41 i Allt-i-ett,

Var hemma hos mina föräldrar för en stund sedan och hamnade bland gamla LP-plattor. Lite komiskt det där att man kommer att kunna berätta för sina barn och barnbarn att man själv minsann lyssnade på LP som barn.

Och var man busig ställde man in spelaren på EP (Extended play), typ singelplatta, men spelade en vanlig normalstor LP. Detta gjorde att de sjöng jättesnabbt och pipigt. Det var tider det, kan man säga samtidigt som man skrattar och slår handen på knät. Ungen stirrar på en och fattar noll. Tror att man fått tomtar på loftet eller blivit senil. Troligen kommer man att berätta historien minst fem gånger per år.

Man kan redan idag känna sig gammal bara man nämner LP-plattor. Men skit samma. Jag må vara en gammal 25-åring. Nedan följer några av mina framgrävda fynd.



Redan som barn var min musiksmak ganska unik. Min favoritskiva var Ljus och Värme med Åge Aleksandersen. Jag intalade mig själv att det var min skiva, fast att jag idag förstått att det snarare var min mors. Norsk som han är och allt. När jag hittade denna var jag bara tvungen att ladda hem låten. Blev nostalgisk. Kunde texten fortfarande. Nåja, iallafall refrängen.



Måste ju bara kommentera glasögonen också. De är ju nästan inne idag igen. Erkänn att de som anser sig vara lite förmer går runt med liknande bågar. Men inte jag. Säger väl sitt.



Min bror däremot var lite coolare. Det skulle man inte kunna tro, men så var det. Hans favoritskiva var Twisted Sister. Läskigt med köttben och smink på killar tyckte jag. Låten som spelades mest var såklart We're not gonna take it. Storebror som han var lurade han mig att det var han som sjöng när han spelade skivan på extended play istället för long play. Lillasyster som jag var svalde jag det med hull och hår och var mäkta imponerad. På riktigt.



Jag blev hursomhelst sugen på att ta den där LP-spelaren och några väl utvalda skivor med mig. Jag gjorde det inte, men jag sorterade ändå ut vilka jag ville ha. Inför framtiden. Det var i stort sett alla. Allt från alla pappas kära dansbandsplattor med killar i glansiga skjortor och utsvängda byxor på covret till Madicken och köttbullelåten (den plattan var nog faktiskt min på riktigt).

















Creedence Clearwater Revival-plattan skulle jag lätt ta. Många bra låtar där. Den andra här ville jag mest ha för utsidans skull. Den var liksom lite jag. Färgglad. Skulle ha den som en inredningspryl i hyllan. Jag skulle bli en av de där coola innefolken som inreder med retro-coola saker.

Kommer snart: Retro-häftiga Helena! Ett alterego i min nästa lägenhet.

Vill ju inte verka billig

Publicerad 2008-10-01 15:28:18 i Allt-i-ett,

Alltså, jag har läst lite marknadsföring, men jag fick till en början inte ihop detta erbjudande. På Bolagret i Göteborg kunde man köpa en fotölj vid namn Stina till reapriset 3005,-.


Okej visst, det är ju rea, eftersom det är 890 kronor billigare än ordinariepriset på 3895,-. Men min första tanke var: Varför inte sänka priset med tio kronor och den skulle helt enkelt kännas mycket billigare. Alla vet ju att den där tian är psykologiskt sett nästan likvärdig med en tusenlapp. Man tänker två-tusen-någonting och tre-tusen-någonting. "Någonting" kan i stort sett vara 999 kronor, men likväl tänker vi i tal om tusenlapparna vid denna siffra. Detsamma gäller tiotal när vi snackar priser på hundrakronorsnivå osv. Ni hajar vad jag menar.

Men så slog det mig.

Jag hajade till på skylten. Jag gav den extra uppmärksamhet. Jag tog kort på den. Mina vänner tyckte inte alls att det var lika uppseendeväckande som jag. Men jag noterade det. Jag gav stolen extra uppmärksamhet. Jag provsatt den tillochmed. Det hade jag aldrig gjort om priset varit 2995 kronor. Nope.

Marknadsföraren bakom prissättningen får man väl tycka tänkte outside the box. Gjorde något oväntat. Satte priset till den udda siffran 3005,-. Inte ens en jämn procentrabatt kan man räkna ut av det. Jag har försökt. Det var min andra tanke och instinkt. Mitt matematiska jag ville hitta en logisk förklaring till priset, men det gick inte.

All heder till reaprissättaren av fotöljen Stina. I'm impressed.

Om priset fick mig att köpa Stina? Nej, det gjorde det inte. Men den genererade ett blogginlägg. Alltid något.

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt