h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Uteservering året om!

Publicerad 2008-03-07 00:02:48 i Allt-i-ett,

Ja, så är det i Oslo. Alltid någon som sitter ute på ett café, en pub eller rent av restaurang. Ganska märkligt, men det spelar ingen roll om det är minusgrader, underkylt regn och snarblåst; det sitter alltid nån där på uteserveringen. När solen kikar fram är det dock fullpackat.

Så idag gjorde jag min premiär. Tog en öl på uteserveringen. Satt visserligen längs väggen i eftermiddagssolen och infravärmen var på + att jag hade ganska varm jacka, så det var ganska skönt faktiskt. Öl nummer två samt tre fick dock avnjutas inomhus då det faktiskt blev lite kyligt när klockan närmade sig kvällstimmarna.

Det var Kraft-torsdag idag. En dag i månaden är alla inom kraftmarknaden i Oslo bjudna till en pub där gratis öl och pizza serveras (olika företag bjuder varje gång). Är ju aldrig fel med gratis förtäring av såväl dryck som mat. Det krockar dock med vår innebandy som vi kör varje torsdag efter jobb. Denna gången röstade flest för öl och pizza istället för träning (tur att det bara är en gång i månaden...). Jag blev faktiskt sittandes där till närmare nio, så jag fick i mig tre öl och ett par slices med Peppe's pizza. Var inget fel i det.

När jag gick och skulle ta trikken hem var det fortfarande folk som satt på uteserveringarna längs gatorna. En restaurang/pub var nästintill fullsatt. Vet inte vad som var speciellt där, men jag är faktiskt förundrad över hur många som sitter ute och huttrar. Vi har ju precis gått över i mars månad; det var februari för bara några dar sen!

Tror faktiskt att det har nåt med norrmännen att göra. De har det  där i blodet i och med att de älskar att gå på tur och vara ute i naturen; gäller såväl storstadsbo som landsbygdsbo. Tror inte att man kan se så många människor iklädda full längdskidutrustning, med skidor och stavar i händerna och ryggsäcken med matpakke i på ryggen, en söndag eftermiddag mitt i city. Folk tar verkligen varje chans att ta sig ut, så att ta tunnelbanan till ändhållplatsen där skidspåren praktiskt taget går jämsides medd trikkspåren, tar norrmännen som en självklarhet. Skulle vara spännande om man såg massa skidåkare med skidorna i ena handen och kvikklunsjen i andra på tunnelbanan i Sthlm. Hahaha...

Ska dock bli skönt när våren kommer på riktigt och man kan njuta ännu mer av uteserveringarna. Det är ju guld när solen skiner (och värmer en god del). Då sitter jag mer än gärna med en kall öl och njuter, tills dess föredrar jag att sitta inomhus, svensk som jag är.

Ny dator, nya avsnitt av Grey's och snart nytt boende

Publicerad 2008-03-03 22:00:06 i Allt-i-ett,

Det går framåt och uppåt!

Har återhämtat mig efter inbrottet.

Skaffat ett sånt där lås som man sätter in i nyckelhålet så att ingen kan lirka upp det, utan måste ta till med kraftigare verktyg än en liten tesked iaf. Har ju fått en ny dator nu också, vilken jag gömmer under extratäcket uppe i loftsängen varje gång jag lämnar rummet. Så då vet ni det.

Har dock inte hört nåt från försäkringen än, men det tog ju ett tag att ta tag i pappersarbetet kring det hela. Är väl oftast så, men ivägskickat har det blivit iaf. Var ganska lustigt att polisen rubricerat det hela som "grovt tyveri i hotell/pensjonat". Det var kanske så de såg på kollektivboende, men det gjorde väl det hela bara bättre för min försäkring skulle jag tro. Låter ju iaf bättre än att "nån måste ha lämnat dörren i lägenheten olåst". Får se hur det hela går.

Både jag o Julia har blivit ganska less på att bo i det här kollektivet. Har ett "idiotsäkert" städschema, men inte ens det förstår alla, så då kan ni tänka er vilka typer man bor med. Haha. Eller ja, just nu skrattar jag inte åt det, men om en månad så, för då flyttar jag. Var o kollade runt på ett par lägenheter. Tanken var att jag skulle hitta nåt eget, men sanningen är att jag inte är ditrekt villig att betala för det. Jag vill ju bo centralt, så att jag kan gå till jobb o city. Var o kollade på en "lägenhet". Detta var ett ombyggt hotellrum (kortläsaren på dörren var fortfarande kvar) med ett 8kvm rum, köket fungerade också som hall. Jag skojar inte om jag säger att du kunde stå utanför "lägenheten" och samtidigt sträcka in armen och vända pannbiffarna i stekpannan. Badrummet var det enda som funkade storleksmässigt. Fönsterstorleken kunde man också klaga på. Det var hela väggen ut mot gatan, aka skyltfönster. Även om det var på andra våningen, ser man ändå rätt bra in kan jag lova. Men vissa kanske tycker att det är mysigt att folk på andra sidan gatan kan kika på en när man ligger o sover i sängen. Gigantiska gardiner skulle behövas. Denna tolvkvadratare skulle de bara ha 6500 norska kronor för (med dagens kurs alltså 7781,80). Är ju som hittat, not!

En annan "lägenhet" jag kollade på var en av flera ombyggda källarförråd. Man gick helt enkelt in genom garageporten och kom in i en bunker, vilken var lite mörk för att ett par lampor hade gått enligt killen som visade mej runt. De gråa cementkorridorerna utan några som helst fönster hade ingen som helst inverkan... Inte alls. Här fick man i rummet en sk kjökkenkrok, men dusch o toa skulle man dela med resten av källarbodarna, eller jag menar lägenheterna. Kalaset kostade bara 5500,- i månaden. Kan säga ärligt att jag skulle ta självmord efter en halv natt där. Inget för de med cellskräck heller. Lovar att ett krypin på en anstalt skulle kännas som ett slott jämfört med detta... Galet!

Så vart är det jag ska flytta då? Jo, det blir kollektivt igen. Ni kanske tycker att det är hugget som stucket och att jag lika gärna kan bo där jag bor då, men jag har en good feeling. Tror att det kommer att bli kanonbra. För det första är det bara två personer jag ska dela med. Alltså en mindre lägenhet och jag får ett bra mkt mindre rum än vad jag har idag, men då är hyran nästan 1000 mindre också. Närmare jobbet kom jag också. För er som är kända i byn, så ska jag bo på Camilla Collets vei, ett par gator bakom slottet. Skulle kunna betala en hel del $$ för att slippa bo med vissa jag bor med idag. Så var det sagt också. Detaljer kan vi ju ta vid ett annat tillfälle, typ i romanform eller dyl.

Killarna jag ska bo med (Steffen o Henrik) verkade supersköna o schyssta. De verkade mer som mig än de jag bor med idag (alltså mer normala... haha). Tror att vi kommer att få skoj. Kraven de hade var: Gör man bort sig på fyllan måste man berätta om det, så att de andra får skratta och när jag är i Sverige måste jag köpa med mig snus. De var också lite oroliga för att jag skulle skaffa mig en pojkvän inom en vecka från att jag flyttade in. Det hade nämligen hänt med de senaste två tjejerna som bott där och därmed hade de inom kort flyttat igen. De började fundera om det var nåt med det där rummet. Jag lovade att jag skulle bryta den trenden. Hahaha. Men de skulle hålla koll på dagarna och det kan de väl få. De får nog räkna ganska långt.

Nog om det. Jag tror som sagt att det absolut inte kan bli sämre än dagsläget, snarare tvärtom. Tror och hoppas på succé.

Det var nog min lilla uppdatering sedan jag blivit av med min förra dator. Hoppas på att jag får behålla denna längre än två månader. Eller just ja. Idag har jag tagit ytterligare ett steg i vuxenlivet och börjat betala tillbaka min skuld till CSN. Nu vet jag vad som väntar mig var tredje månad de närmaste decennierna. Kul. Jättekul.

Förresten ska jag försöka bli bättre på att blogga, alltså skriva korta inlägg om vad som händer mej. Inte krönikor... Men för er som får läsa mina alster i form av resdagböcker och liknande vet med er att jag inte kan skriva kort om saker och ting. Den ena leder till det tredje som leder till det sjunde osv... TTT som vi säger i Norge: Ting Tar Tid! Så även mitt skrivande och ert läsande.

Nu ska jag kolla Grey'savsnitt som jag har laddat hem. Äntligen får jag se fjärde säsongen. Hade ju laddat hem dom när jag precis fick min förra dator, men så blev ju de stulna. Gaaah. Men nu har jag laddat hem dom igen. Har även fått börja om på min musiksamling. Kommer ta sin tid att få ihop saker där med. Men så är det ju, TTT.

Senaste nedladdade låt (och i stort sett min enda än så länge): Hide and Seek - Imogen Heap.

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt