h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Liar liar

Publicerad 2007-02-21 00:16:52 i Allt-i-ett,

Jag ljög idag.

Inte bara en sån där liten vit lögn som inte ens gör en fluga förnär, utan jag ljög på riktigt. Blåljög helt enkelt! Min tunga borde vara kolsvart. Btw, vad är det med alla färger egentligen?! Hur kommer det sig att en färg kan definiera hur illa/dålig en lögn är? Vem bestämde att blått skulle vara fult? Jag köper att vitt står för oskyldighet, men blått? Vad har blått gjort egentligen? Iofs så gillar jag inte direkt blått, så fine by me. Men tänk de stackrarna som älskar blått. Min mamma till exempel. Blåljuga för henne borde ju vara den finaste typ av lögn. Eller? Nä jag erkänner. Jag tog det ett steg för långt där. Sorry. Jag acceperar bara att blåljuga är jättefult!

Tillbaks till min lögn.

Det värsta är att jag inte ens har dåligt samvete, nu efteråt. Det rör mej inte i ryggraden. Jag blir nästan rädd för mej själv för att jag ljög så bra och det lät såpass trovärdigt att jag trodde mej själv. Lura sig själv är en god prestation. Undra om man kan skriva det på sitt CV? ... ... ... Med lite eftertanke. Det är nog knappast en bra idé. I know! 

Tänkte iaf bekänna min lögn och be samtliga berörda (typ alla i hela Sverige) om ursäkt. Men alla främst till killen på Radiotjänst i Kiruna. Förlåt att jag sa att jag inte hade en TV. Jag ljög. Men allt annat jag sa var sant. Jag SKA snart utomlands och jag SKA snart flytta och HAR heller inte tänkt o köpa en TV snart (iofs eftersom jag redan har en, men ändå...).

Å andra sidan har jag nog inte nån TV snart längre. Den har nämligen börjat avge sig en viss osande doft ibland när jag sätter på den [läs: tillför ström genom att knäppa på en knapp på fjärrkotrollen]. Luktar ungefär som när man använt små elapparater, exempelvis en elvisp, för länge. Fast tio gånger värre. Just därför är det heller ingen idé att anmäla TV-innehav, eftersom min TV troligen kommer att kapitulera vilken dag som helst.

Nu vet jag ju att det är kört för mej vad gäller att bli en offentlig profil, framförallt på politikfronten, men jag gråter inte blod för det. Svriges förlust. :p Man kan ju tycka att jag borde betala licenspengar eftersom jag studerar medie- och kommunikationskunskap och faktiskt värnar om SVT. Det gör jag, men jag anser mej själv ha dispens från att betala så länge jag är student. Jag ska betala i framtiden! PROMISE!

Härmed lovar jag att betala TV-licens så fort jag har fått ett riktigt jobb. Förutsatt att jag verkligen har en TV!

3 stick down - one to go

Publicerad 2007-02-15 15:06:41 i Allt-i-ett,

6:55 började Counting crows sjunga Mr Jones på mobilen.
Snoozade.
7:00 ringde väkarklockan på bordet.
Kastade en kudde på den för att tysta dess hemska läte.
7:04 var det Mr Jones igen.
Snoozade, men slog även på TVn. Försökte att halvlyssna på TV4s nyheter, men slumrade om. 
7:13 Mr Jones, ännu en gång.
Tryckte av larmet.

Hörde att L-L hade gått upp och börjat göra sig iordning. Insåg vad som väntade. 8:15 hade hon, jag o Josse en inbokad tid på Infektionsmottagningen på sjukhuset för vaccination. Skit. Klättrade ner från loftsängen med grumliga ögon som mycket hellre skulle föredra att hålla sig stängda. Inte van vid att gå upp så tidigt. Drog på mig det första bästa ur garderoben som är passande för ett vaccinationstillfälle. Med andra ord: helt vanliga kläder förutom att ja tänkte på att ha en t-skirt på mig. Lätt att komma åt armen. Lyckades tänka till lite på morgonen. Ett poäng till Helena! Grattis till mej!

Stoppade ett par mackor i brödrosten. Hade inte tid (eller resurser för den delen) för en mer avancerad frukost, trots att man hade övernattningsgäst. Sorry L-L! Två trappor ner knackade vi på hos Josse. Insåg redan efter första knackningen att hon fortfarande låg i sängen. Var otäckt tyst. Plingade på. - Öh. Fan! hördes inifrån lägenheten. En nyvaken Josse med rufsigt hår öppnade. -Kommer strax.

Inte ovanligt att Josse försover sig. Vardagsmat. Vi kom ändå i tid till Infektionskliniken (btw, låter snarare som att man har HIV lr nåt, än att man ska vaccineras när man har tid där. Ajja). 8:13 anmälde vi oss i receptionen i alla fall.

Vi gick in samtidigt. Praktiskt, eftesom vi alla tre skulle samma sak. Att det även var moraliskt stöd behöver man ju inte gasta om. Det var praktiskt helt enkelt!

Har inte tagit en spruta sedan stelkrampen på mellanstadiet, typ. Minns bara att det gjrde ont. Efteråt blev jag stel, fick svullnad o feber. Inte direkt angenäma minnen att förknippa med ngt man ska göra inom en kvart. Jag hade en inställning om att det skulle göra ont. Jag är visserligen blodgivare och har inga problem med att få en nål instucken i armen eller så, men jag antar att mina gamla minnen spökade lite ändå.

Det visade sig att det inte kändes alls. Gör ju mer ont att lämna blod, viket inte gör ont. Skönt, med tanke på att jag ska tillbaka om en månad för ytterligare en spruta.

Priset dock! Inte gratis. Särskilt inte för en fattig student som ännu inte fått pengarna från stipendiet insatta på kontot. Efter att ha fått sputor för gula febern o tyfoidfeber samt första twinrixsprutan, gick det på sisådär 935:-. Nästa twinrix kommer ligga på 400:-. Inte nog med det, så ska vi även käka malariaprofylax. Fick recept på tabletter, vilka vi hämtade ut. 461:- till drogs från kontot. Borde ligga på minus snart.

Ska börja knapra malariatabletterna redan nu för att se så att vi inte får biverkningar. Känns ju tryggt (?!). Men det skulle ju vara passande med lite ångest, depression, koncentrationssvårigheter och mardrömmar precis innan avfärd samtidigt som man ska klämma in tentaplugg. Lovande! Or NOT! Jag lovar att jag kommer att vara den en på 10 000 som hamnar i förvirringtillstånd också. Min tur de!

För övrig har jag faktiskt lite ont i min vänsterarm där jag fick två sprutor. Inbillar mej att det är tyfoiden!

Tanzania - here we come!

Publicerad 2007-02-13 23:54:31 i Allt-i-ett,

Då var det bokat!

Den 23 Mars åker jag, Lise-Lotte och Josse till Tanzania. 8 veckor! Känns faktiskt riktigt overkligt, men OJ vilken upplevelse de ska bli. I torsdags blev vi tilldelade stipendier på totalt 50 000 SEK för att möjliggöra vår studie inför vår C-uppsats som är vår sista kurs på utbildningen. Snacka om att få en kanonfinish på utbildningen!

Idag bokade vi iaf resan. Och betalade. Eller ja, L-L betalade, eftersom vi ännu inte erhållit $$$ från stipendierna och varken jag eller Josse hade ett rött öre att lägga ut. Fattiga studenter! Haha... L-L hade dock precis de vi behövde på sitt sparkonto, 20 papp. Det är för övrigt ganska exakt 1000 gånger mer än vad jag har på mitt sparkonto. Nu har jag avslöjat min stora rikedom. De som är ute efter pengar ska inte flörta med mej med andra ord. Inte ÄN iaf. =p. Hoppas för L-Ls skull att vi verkligen får stipendierna då. Haha. =) Annars, tack för biljetten tjejen! De ska jag komma ihåg. Jag kan betala en solstol åt dej på Zanzibar! =p

Om allt går enligt planerna, vilket vi verkligen hoppas att det gör, kommer vi i alla fall att lyfta från Arlanda 20:00, fredagen den 23 Mars. Planerat är också att vi ska skriva en tenta i Teori och metod mellan 8-12 i Kalmar samma dag. Mindre skoj, men men. Får väl hoppas att vi sätter den då, annars blire jobbigt att få ut examen, eftersom vi kommer hem knappt två veckor innan den. Tight att hinna med en omtenta då kanske. Hehe. Vore ju trist o missat en tiopoängare faktiskt. Nä, men de vore faktiskt grymt tråkigt. Får hoppas att Sune är snäll vid rättningen. :) 

Ser sjukt fram emot att resa iaf. Även om vi ska plugga där nere ska vi ta oss ut på stäpperna och kolla in naturen så klart! Åka på safari! Lejon, giraffer,bufflar, noshörningar, geparder, leoparder - you name it, vi ska se det. Ska även ligga på Zanzibars milslånga vita stränder... *drömmer mej bort* Najs!

Visserligen ska vi åka ner under regnperioden(!!!), men vi är inte bittra för det. Lite vatten har ingen dött av. Eller jo, det har väl många gjort, men vi kan simma! Sen finns det då en anledning för oss att sitta inomhus med lite böcker och nörda framför varsin laptop. Annars kommer vi att sitta ute och glassa i skuggan med en laptop i knät och paraplydrink i handen. Då kommer vår uppsats bli precis så lagom flummig som en uppsats i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap ska vara.

Kanske romantiserar jag vår resa en aaaning, men det SKA man ju. Jag kommer helt klart berätta om både det ena och det andra som händer oss där nere. Innan det kommer jag väl att dra alla förberedelser. Haha...

Btw. Ringde Tanzanias ambassad i Stockholm för att höra mej för ang visum. Lagom service-minded hon var som jag snackade med. Det kan jag lova. Jag var frågande och lagomt osäker, medan hon helt enkelt bara var otroligt kort. Samtalet gick:

Jag: Hej. Jag tänkte höra mej för ang visum till Tanzania. Det är så att jag och två tjejer ska dit i mars och va där i två månader. Vi ska skriva en uppsats.
Hon: Ja?
Jag: Jaaa, hur ska man gå till väga? För att få visum o så menar jag.
Hon: Man skickar passet.
(Det förstod jag ju. Dumförklara mej mer liksom och varför vara trevlig?! Överskattat enligt henne antar jag)
Jag: Jaa, ookej. Man skickar bara passet till er alltså, så fixar ni allt, eller?.
Hon: Plus 500 kr och formuläret.
Jag: Eh, okej...? Formuläret... Var kan man få tag i det då?
Hon: På hemsidan.
Jag: Okej, men då skickar vi vårt pass med ifyllt formulär, plus 500 SEK var till er då. Jahaa, tack så mycket då. (utan att fråga efter hemsideadressen. Smarboll!)
Hon: Ja. Hej då.


Hoppas att dom är trevligare i Tanzania.

Nog om det. Här är iaf lite bilder från Tanzania (vilka ja snott från nätet, eftersom jag inte kunnat ta egna än. Men dom kommer. Var så säker!). Självklart vill jag bara göra alla er som ska vara hemma i kalla Skandinavien superdupermega-avundsjuka, då jag springer runt i solen bland flamingos och elefanter. 38 dagar kvar!

Kilimanjaro
Kilimanjaro. Världens högsta "ensamstående" berg!


Ngorogoro
Lejon och flamigos i Ngorogoro-kratern.

Luuk ROCKAR!

Publicerad 2007-02-04 00:45:24 i Allt-i-ett,

Ja, då var första deltävlingen i årets Melodifestival avklarad.

Kan inte direkt påstå att jag blev kär i någon låt. Fick ingen WOW-känsla. Trist. Uno & Irmas låt var nog ändå den jag diggade mest. Hade de bara tagit bort sisådär 10 stycken "God morgon" i låten hade jag nog röstat på den, men nu fanns dom ju där. Röstade inte på nån.

Man ska ju inte klaga på vem som gick vidare, eller inte, om man själv inte drog sitt strå till stacken. Jag vill ändå lägga in mitt veto på Anna Book. Det är inte alls för att hon är överviktig eller så, utan för att låten var kass och hon själv är SÅ 80!

Jag tycker att det ska finnas ett alternativ till att rösta FÖR någon. Man borde kunna rösta EMOT någon. Tänk dig scenariot: du vet inte vem du vill ska gå vidare. Spelar liksom ingen roll, men du vet bara vem du absolut INTE vill ha med. Då vore det ju superpraktiskt om man kunde ringa in minusröster på delagare. Jag skulle då minusröstat flera gånger på Anna Book. Inget personligt mot dig Anna, men jag gillar dig bara inte. Man kan inte gilla alla. Det har nån klok människa sagt.

Jag gillade dock Luuk. Nä, inte gillde. ÄLSKADE. Svt hade inte kunnat välja någon bättre. Asgrym!

Luuk kommer troligen att få en massa skit från gnällga tanter som inte har något bättre för sig än att ringa in och klaga. Typiska tanter [läs: satkärringar] som tar bussen för 13:- tillbaks till Ica för att skälla ut en oskyldig kassörska för att rabatten 3 för 10:- (istället för ord pris 11:90) på jäst inte dragits, vilket den för övrigt brukar ha gjorts längst ner på kvittot. ORKA!

Jag kom lite ifrån ämnet där, sorry. Luuk var det. Najs! Tycker att det var kul och häftigt att han vågade driva med schlagernördar, musiken, artisterna och folket. Hans humor förstås säkert inte av alla, men men. Their loss. Det var precis my kind of humor. Luuk höjde hela showen 11 steg. Asgarv och skrattattacker om varandra bjöds man på.

Hade man kunnat rösta på programledare hade jag ringt många ggr. Som tur är kommer han med i samtliga deltävlingar och slutliga finalen. Supert! Borde kunna skicka honom till Helsingfors. De hade vart nåt!

PH - släng dig i väggen. Luuk regerar.

After work och bowling

Publicerad 2007-02-03 16:24:17 i Allt-i-ett,

Var på After Work på Pipes of Scotland med ett gäng igår. Eller för vår del skulle man ju kunna kalla det "After school" eller "After Seminarium".

Vi blev dock lite förundrade, då barbordet till vår besvikelse inte var fylld med de vanliga krispiga kycklingvingarna, mumsiga klyftpotatisarna och halvtaskiga köttbullarna, utan enbart bestod av pizza-slices av olika slag. Och för att citera Malin: "De har sånna tjocka bottnar. De är inge gott." Detta blev ändå inget hinder, utan vi högg, om ändå inte glatt, in i buffén. Man kan ju faktiskt inte ha så höga krav på en buffé inklusive öl för 39:-. Vi blev dock förvånade eftersom pizza-slicen var riktigt goda när dessa dränktes i både vitlöks- samt hamburgerdressing. Nyttigt? Jo då. Vi käkde morötter och gurka till. Eller ja, jag höll mej självfallet ifrån gurkan, men åt desto fler morötter!

Proppmätta och några öl senare drog vi oss mot giraffen för att bowla. Vi körde alla olika metoder och strategier inför hur det hela skulle resultera. Vem skulle glänsa och vem skulle bokstavligt ligga i rännan... Malin och Josse körde på att de var SÄMST och aaaldrig skulle komma över 50 poäng. Inte för att jag spelat mycket, men menade att vi alla (särkilt jag) borde komma över den siffran... L-L och John hörde till de dryga som menade att ingen kunde slå dom...Hehe

Mycket stämde, men ändå inte. L-L regerade faktiskt, men jag vill påpeka att hon var den enda som var nykter. Kan tyckas vara en dålig ursäkt, men men.. haha... Malin gick o vann första serien med de fyra som skulle vara "sämst". Vet inte HUR jag blev malplacerad i denna grupp, men Malin var inte alls så dålig som hon gav sken av. Jossan ryckte också upp sej i  senare serie. Jag var inte kass jag heller. Blev den där tråkiga som ligger i mitten, men var ändå uppe i ledning nån gång. Måste ju påpekas. Fick både strike och spärr. Jag KOM över 50 poäng.

Okej, jag erkänner. Jag är inte bäst på att bowla, me å andra sidan kan man inte va bäst i allt.
Jag jobbar på de!

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt