h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Dags att kliva ner från hästen nu

Publicerad 2008-07-31 16:58:26 i Allt-i-ett,

På jobbet har jag ett sånt där skrivbord som man kan höja och sänka automatiskt, vilket är praktiskt om man vill stå upp ibland. Kom att tänka på när man gick i låg- och mellanstadiet; när man hade sånna där bänkar man förvarade alla skolböckerna i.



Alla var ju olika långa och hade därför olika höjd på dessa och eftersom man växte en del på längden på den tiden, var man ju tvungen att  titt som tätt höja både stol och bänk för att man skulle sitta rätt. Man skulle ju sitta så att hela foten tog i marken och att knäna var i 90 graders vinkel. Bänken skulle därefter justeras så att armbågarna vilade lite lätt på bänkskivan, utan att trycka upp axlarna. Men eftersom fröken inte kunde göra dessa inställningar, var det vaktmästaren som kikade förbi med sin skiftnyckel. Han såg till att alla elever satt rätt och därmed inte blev stela i nacken och allt vad felsittande nu kunde leda till. Det var viktigt att sitta rätt. 

Vanligtvis kom vaktmästaren vid höstterminens start för att ställa in samtliga elevers bänkar och stolar, eftersom de flesta hade växt nån centimeter över sommaren. Men ibland var det ju nån som växte så att det knakade och vaktmästaren var tvungen att kallas in mitt i terminen. Det var häftigt. Man ville ju va lång, så den som hade högst bänk och stol var helt klart coolast. Ibland ville man försöka fuska till det så att man fick höja mer än vad man behövde, men då var vaktmästaren på alerten och sa att "Nej, mer kan jag inte höja. Då sitter du inte rätt". Argumentet "det känns bättre och jag sitter skönare med högre bänk" funkade inte, så man fick helt enkelt acceptera att man inte vuxit tillräckligt för att få sin bänk höjd. Det var ett slag i magen.

Jag ser mig om på jobbet och inser att jag är en av dom som har högst skrivbord. Jag är alltså en av de coolaste på min avdelning. Häftigt. Men inser sen att jag sitter med fötterna på kontorsstolens rullhjul. Tar ner dom och försöker sätta ner hela foten i golvet. Det går inte. Jag sitter och dinglar med benen och helt plötsligt blev jag en fuskare. En wannabe. Hör vaktmästarens röst i huvudet "Nu kommer du att få ont i nacken". Hur man nu kan få det av att dingla lite med benen, men så känner jag nästan i detta nu hur det går en il genom ryggen och upp i nacken. Sänker därmed både skrivbord och stol. Nu är jag inte coolast längre.

Textilfrustration

Publicerad 2008-07-30 00:11:39 i Allt-i-ett,

Har du någonsin tvättat fem par leggings tillsammans med diverse andra kläder i en tvättmaskin?

Om inte, ska jag berätta vad som händer. Samtliga tio ben sitter ihop i en enda stor klump tillsammans med ett par jeans, två t-skirts, en tröja och troligen några trosor. Denna superdupermegastora knut kan bara veteranscouter, vilka har doktorerat i knopkunskap, lösa upp utan att gripas av en allvarlig frustration. 

Ni vet hur det är; först börjar man att tålmodigt lossa på ett hörn, men när man inte ser en ände på det hela, vill man bara rycka och dra, hoppa jämfota i ren ilska och skrika #)/¤{=£*§# samtidigt som man kastar knuten i golvet. När man gjort detta och i efterhand räknat till tio och tagit ett par djupa andetag, kan man börja om igen. Sen går det runt så där ett par gånger; man grips av frustration, andas och räknar till tio, försöker lösa det hela, grips åter av frustration och karusellen är igång.

När man inser att man börjar närma sig en upplösning, drabbas man av en smärre ångestattack, då man upptäcker att det även var en BH med i spelet, vilken har hakat fast i strumptyget och tagit hål på ditt favoritpar, troligen på grund av allt ryckande och dragande. Då får man spel på riktigt.

Det kanske finns en anledning till varför man ska handtvätta leggings ändå.

Förresten,

Publicerad 2008-07-28 21:50:18 i Allt-i-ett,

om du inte tror mig, kolla HÄR!

Jag vet att det står att jag bor i Töcksfors, men jag har en fix idé om att skriver jag Oslo kommer de att sålla bort mig direkt. Tror inte att de orkar skicka saker till utlandet. Nej, nån i Sverige måste vinna, så Töcksfors är mitt trumfkort.

Som ett brev på posten

Publicerad 2008-07-28 21:43:05 i Allt-i-ett,

När jag kom hem från tågluffen hade jag fått ett brev från JC. Det brukar dimpa ner ett brev eller mail då och då från dom eftersom jag har ett kundkort där. Vet ärligt talat inte varför de fortsätter att skicka saker till mig, eftersom jag inte använt kortet sedan jag gick på gymnasiet typ, alltså minst sex år sedan. Har de inte koll på sånt? Men jag blev lite misstänksam när jag såg att kuvertet var handskrivet. Varför skulle någon på JC skicka ett brev med handskriven adress till mig? Jag är ju som sagt knappast deras mest trogna kund. Hoppas iaf inte det, för deras skull.


Först trodde jag faktiskt att det bara var en font som såg ut som handstil, för det var ganska prydligt skrivet, men när jag granskade det lite närmare var de båda e-na i mitt namn inte lika och därmed kunde jag utesluta den teorin. Jag öppnade brevet som om det vore ett hemligt paket. Tittade mig omkring och när ingen såg drog jag försiktigt upp den limmade fliken utan att riva sönder den.


"GRATTIS! Du har vunnit 2:a pris" stod det som rubrik. Va tusan, tänkte jag. Var har jag varit med och tävlat? Jag vet fortfarande inte, men troligen är det en av de där tävlingarna jag brukar fylla i som allra hastigast på internet då och då, men som jag aldrig vinner. Det brukar ju alltid vara en sån där hemsk ruta där man ska formulera varför man ska vinna. Jag hatar det. Blir alltid så töntiga svar. Brukar skriva helt sjuka saker om varför, men minns inte vad jag skrev i denna tävligen. Skulle vilja veta, eftersom det kanske kan ligga som grund för fler vinster i framtiden.


Visserligen har jag vunnit en magic 8 ball samt en (?!) biobiljett till filmen Bedazzled. Det var väl sisådär åtta år sen, men jag minns att man skulle skriva ner vad man skulle önska sig om man fick sju önskningar. Tror att jag önskade mig saker i stil med en rosa elefant med turkosa prickar, livstids förbrukning av blyertspennor etc. Min sjunde önskning var att jag önskade att jag inte hade önskat mig det jag precis önskat mig. Jättetöntigt, men det är typ så mina motiveringar brukar låta. Magic 8-bollen har jag visserligen haft glädje av och jag brukar faktiskt fortfarande fråga om lite allt möjligt. Hatar svaret: "Reply hazy. Try again later". Det ger mig liksom inget. Inte för att de andra svaren borde göra det heller, men på nåt skumt sätt gör de det ändå. Lite skoj äre. Tror dock aldrig att jag utnyttjade min ena biobiljett. Hur kan man egentligen lotta ut EN biobiljett?


Från JC vann jag två VIP-biljetter till Way Out West i Göteborg, 7-9 augusti. Det var en bra vinst tycker jag, så dessa ska jag utnyttja. Beskrivningen av vad en VIP-biljett innebar: "På VIP-området har ni möjlighet att mingla med artister, folk från musikbranschen samt köpa något att dricka från baren". Känns otroligt exklusivt att man kan köpa dricka i baren. En fanta tack! 35 kronor? Jaha, okej. Kanske ska ta och spela in ett kassett med min duschversion av Bailando, så kan jag dela ut den bland "folk i musikbranschen". Nån borde ju nappa på det. Kan nog bli sommarhiten 2009. Ja?


Men de ska bli skoj med en helg i Götet. Träffa polarna. Har typ redan lovat bort min ena VIP-biljett, men om du kommer med en bra formulering på varför just du ska få följa med, kan det hända att jag ångrar mig. Det är ju jag som sitter på biljetterna. Men en hemsk tanke slog mig. Tänk om jag har skrivit en motivering om vem jag skulle ta med mig och att jag nu måste dyka upp med denna personen. Jag har en tendens till att skriva farmor, mamma eller liknande för att det ska låta bra och att jag kanske kan ha ett "unikt" svar och därmed öka mina vinstchanser. Tänk om jag skrev "Jag skulle ta med mig min farmor för hon bara ääälskar Håkan Hellström". Det är ju lögn. Hade det varit Christer Sjögren, javisst. Sen dog ju farmor för ett par år sen...

Dä känns rätt gött faktiskt.

Publicerad 2008-07-27 21:05:17 i Allt-i-ett,

Att vara närmare 30 än 20.

Har försökt att skriva ett par inlägg nu, men allt blir bara tråk. Bara meningslösa ointressanta ord i rad. Jag tycker inte om att läsa tråkiga inlägg och ännu värre att författa dom själv. Därför tror jag att jag ska låta bli.

Solen har tagit mitt kreativa skrivande från mig, men jag hoppas att jag får det tillbaks. Om det måste bli i utbyte mot sämre väder, tror jag att jag låter det bero, som Mankell troligen hade uttryckt det. Visserligen ska jag jobba i fem dagar nu, men jag vill ändå ha sol. Jag unnar de som har semester det. Och mig själv på lunchen och eftermiddagarna.

Detta var ett av de mindre tråkiga inlägg jag provat mig på nu.
Ni kan ju bara föreställa er de andra.
Jag har besparat er!
Jag lovar.

Tillbaks

Publicerad 2008-07-25 08:53:53 i ,

Jag är tillbaks från min tågluff med Madde-Padde, om än att det var så vitt vi tog oss hem. Vi har väl kära Bro' o Jocke att tacka för att det inte tog ännu längre tid  och blev dyrare för oss att komma hem. Varför skulle vi missa flyget egentligen? Osmart. Går inte riktigt ihop med min personlighet. :)

Mer om våra bravader kan läsas på www.resdagboken.se, där det även finns bilder. Gå in på alias: h-lena och klicka på resan Som på räls.

Vi har ju fått ett par roliga historier att berätta, jag o Madde, som att vi missade flyget till exempel. Ganska komiskt så här i efterhand och jag vet att jag lär få höra det titt som tätt i en tid framöver. Har en känsla av att historien kan komma att berättas, av inte minst min bror, på flertalet släktmiddagar och dylikt. Troligen i en lång tid framöver. Until death do us part.

Då kommer Bro' att framställa sig själv som riddaren i nöden, som kom och tog hand om lilla syrran som gjort bort sig. Han som räddade stackars mig i den stora stygga världen. Det var ju visserligen lite så det var, så jag får bjuda på den. Det får jag. Och det gör jag.

Tror du på Jesus?

Publicerad 2008-07-03 23:26:11 i Allt-i-ett,

Idag stötte jag på tror-du-på-Jesus-mannen. Det är alltid samma gamla visa med honom. Han ser förhållandevis normal ut på håll när han går på trottoaren, men när man kommer närmare, spänner han ögonen i en och frågar "Tror du på Jesus?". Utan att stoppa, utan att sakta ner, utan förvarning; verkar som om frågan och blicken kommer från igenstans. Svarar man inte direkt hinner mannen passera och man står där paff och undrar vad som egentligen skedde. Vänder man sig om efter honom går mannen som om ingenting hänt.


Första gången det hände mig tittade jag mig runt på andra folk för att se deras reaktion, men när denna uteblev undrade jag om det var jag själv som var knäpp. Frågade mig "Hände verkligen det där?". Men så har det ju hänt ett flertal gånger efter detta och då har jag varit hetare på gröten och hunnit svara "Nej, det gör jag inte", bara för att. Kände mig så stolt de första gångerna jag svarade det.


Trots att jag har svarat nej ett flertal gånger fortsätter mannen att fråga mig "Tror du på Jesus?". Jag har funderat på om han aldrig känner igen folk. Om han kanske saknar närminne och glömmer vilka som svarat nej eller om han helt enkelt är en urbota optimist och ser sig själv som en frälsare, som kan omvandla människors tro eller dess avsaknad av den. Eller så kanske han bara vill ha uppmärksamhet och har varit insiktsfull nog och förstått att han aldrig kommer att bli nästa Idol, så enda sättet är att gå runt och verka ha en skruv lös. Isåfall måste man ju ge cred till gubben; han blir ju igenkänd. Ett annat alternativ är att han bara är anställd av Sifo för att undersöka huruvida Norges befolkning är troende eller icke. Jag skulle dock inte ta gift på det senare.


Tror nästan att jag får stanna till och ta ett snack med honom nästa gång.

Räta ut ett par frågetecken, eller tre.

En telefonväxel behöver också paus

Publicerad 2008-07-03 14:36:46 i Allt-i-ett,

Hade fått en tid för undersöknings hos Folktandvården i Årjäng. Senast jag var där var 2005 och NU tyckte de att det var så dags att komma på en undersökning igen.


Låt mig berätta att jag sedan 2005 tagit initiativet att gå till privattandläkare för undersökning, eftersom när jag ringde till folktandvården och bad om en tid sa de att så länge det inte var akut fick jag vänta på en inkallning. Det kan ju tyckas som turligt att jag därför uppsökte privattandläkare, eftersom jag då, ve och fasa, också fick laga hål som i 2005 bara var sk "början till hål". Det var första och förhoppningsvis sista gången.


Eftersom jag numera går till privattandläkare (det låter lyxigt, privattandläkare) ringde jag för att avboka min tid samt berätta att jag inte heller vill ha någon ny.


Ringde klockan 16:30 igår. Telefonsvar.


Den robotröstliknande tanten berättar att öppettiderna på Folktandvården i Årjäng är 7:10 - 11:45 samt 13:00 - 16:15.


Fine, tänkte jag. De har öppet mellan 7:10 - 16:15 med en lunchrast på en timma och en kvart. Det är väl helt normalt och acceptabelt. Då fortsätter tanten med samma låga, hackiga och faktiskt ganska depressiva röst. "Vi har även stängt för posthantering och paus mellan 9:30 - 10:30 och 14:30 - 15:30.


Jag var tvungen att ringa en gång till för att kolla om jag hörde rätt. Det gjorde jag. Snacka om invecklat. Varför inte bara säga de tider man kan ringa direkt? Vissa har säkert hunnit att lägga på innan de ens kommer till att de har stängt för posthantering. Låter otroligt töntigt också; stängt för posthantering. Kan man ha det? Hur mycket post får de om de behöver en halvtimma per dag för att hantera den?


Så låt mig klargöra det hela.

Vill du ha svar på Folktandvården i Årjäng får du ringa 0573-638787 vardagar mellan:


07:10 - 09:30

10:30 - 11:45

13:00 - 14:30

15:30 - 16:15


Jag ringde prick 09:30 idag. Då fick jag en något muntrare röst på en telefonsvarar som sa: "Välkommen till Folktandvården i Årjäng. Just nu är det många som ringer, men vi tar ditt samtal så fort vi kan". Toppen!

Jag erkänner!

Publicerad 2008-07-01 16:25:36 i ,

Även solen har sina fläckar.


Jag är lite av en språknörd tillika språkpolis, jag erkänner. Kan långt ifrån alla grammatiska termer och regler. Att nämna ett possessivt pronomen eller förklara vad pluskvamperfekt är, låtes inte göras spontant med hundraprocentig säkerhet. Jag kan dock störa mig otroligt på folk som inte kan det jag kan. Jag inser i skrivande stund att detta låter idiotiskt; jag medger att jag inte kan alla regler, men stör mig på folk som inte kan de regler jag kan. Måhända att det är idiotiskt, men stör mig gör jag. Det kan ingen ta ifrån mig, hur mycket jag, eller de, ens vill.


Hursomhelst tänkte jag bara att delge ett par av mina svårigheter.


» Jag kommer aldrig ihåg på vilken sida svansen ska vara på ett stort Q. Har försökt att pränta in att den ska va på samma sida som på det lilla q:et, men ändå tvekar jag varje gång jag ska skriva Q. Kan inte hjälpa det.


» Jag är en av de där personerna som kallar sevärdhet för sevärdighet. Fråga mig inte varför. Vart kommer ig från egentligen? Inser ju att en sak är värd att se, inte värdig att se. Eller? Jättefult är det iallafall.


» Mer sällan kan det i tal slinka ut en gammal felsägning sedan barnsben; kurasell istället för karusell. Låter helt vridet.


» I engelska kommer jag ärligt talat att aldrig, och då menar jag aldrig, lära mig hur man stavar till receive. Måste alltid kolla upp såvida det inte finns rättstavningsprogram. Blandar alltid ihop om det ska vara ie eller ei. När jag tror att jag skriver som jag oftast gör (alltså fel) ändrar jag mig, men då är det ändå fel. Lär mig verkligen aldrig.


Min lärare i svenska på gymnasiet, Gunvor Sand, sa alltid att det finns vissa ord som man aldrig lär sig att stava, hur mycket man än försöker. Om jag inte minns fel var ett av hennes ord chaufför. Hon tyckte att det såg konstigt ut hur hon än skrev det. Känns skönt att en lärd sagt detta. Å andra sidan måste jag ändå erkänna att det är sjukt att man som snart 25-åring inte ens är säker på hur man skriver de grundläggande bokstäverna. Det lär man sig ju i första klass.

Jag skäms faktiskt lite
.

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt