h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Nyårslöften 2013

Publicerad 2013-01-29 16:29:03 i Allt-i-ett,

Det slog mig att jag nu börjar mitt femte (!) år som stockholmsbo. Hur sjukt är inte det? Tiden går så galet fort och åren går liksom ihop med varann. Vad hände 2010? Jag minns inte. Var det då jag fick tag i ToR-biljetter till NYC för 2495,-? Eller var det året innan? Jag minns verkligen inte.

Antar att 2013 kommer att bli likadant på så många sätt. Men jag kladdade ner lite grejer, högt som lågt, jag tänkte att jag kunde ha som riktmärke för året som kommer har kommit. 

  • Läsa två böcker i månaden
  • Utforska Stockholm mer (inte BARA röra mig mellan Söder och Årsta)
  • Ha lunchlåda till jobbet 2ggr/vecka
  • Dejta. Ta upp den där tråden igen. Inte tänka för mycket. Ge folk en chans?
  • Göra något som ingen (inkl jag själv) trodde att jag skulle göra. (Förslag mottages gärna!)
  • Lära mig [läs: våga] stå på händer (mot vägg är helt okej). Kanske rentav hjula?
  • Göra något osjälviskt. Nåt för samhället. Engagera mig!
  • Vara mer kulturell (utställningar, teater)
  • I vardagen inleda samtal med någon random människa (på bussen, i butiken) OBS! Måste inte vara potentiell dejt, men skadar ju inte (två flugor i en smäll liksom)
  • Ha 30årsfest!
  • Hitta på ett recept med minst en (för mig) märklig ingrediens/kombo
  • Spara ut luggen
  • Åka till Norrland (ej i jobbsyfte)
  • Inte nalla av mitt sparkonto
  • Bjuda hem folk lite oftare
  • Samla/organisera bilder. Börja göra årliga fotoböcker.
  • Utnyttja ledigheten bättre (inte slösurfa eller titta på sitcomavsnitt jag redan sett när jag egentligen kan göra vettigare saker)
  • Köpa ny(are) bil
  • Gå en kurs, något kreativt
  • Inte sluta äta choklad eller dricka vin*
 
 
*så att jag vet att det är NÅT jag kan kryssa av på listan i slutet av året.

Jag är lite seg. Okej?

Publicerad 2013-01-25 16:24:00 i Allt-i-ett,

Man skulle kunna tro att jag inte överlevde Tanzaniaresan, men så är ju inte fallet. Här är jag. Livs levande. Ja, så levande man nu KAN vara en fredags eftermiddag när man snittat 5,5-timmarsnätter hela veckan.
 
Som ni väl märkt har jag otroligt svårt för att komma igång efter en periods tystnad. Har sagt det innan, men det känns som jag verkligen måste ha något VETTIGT att komma med när jag varit tyst en stund. Och som ni märker... jag har liksom inte det. Men det SKA komma en summering på resan. Och det SKA komma en rapport till alla er som var med och skänkte pengar till barnen. Och jag SKA avge nyårslöften(?). Sen.
 
Men nu skriver jag bara för att skriva. Så att jag kommer över tröskeln. Vad passar inte bättre än en lista då? Summeringslistan för det gångna året, vilken florerade på bloggar för typ en månad sedan; ska vi ta den nu? Låt oss säga att jag hittills varit i ett vakuum. Att året börjar nu. Med en summering av 2012.
 
1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja: Besteg berg, var på spa, fjällvandrade, pole-dansade. 
 
2. Höll du några av dina nyårslöften?
Hade nog inget förutom att som alltid vilja få beach-år-kroppen. Och det händer ju liksom aldrig.
 
3. Kommer du ha några nya för nästa år?.
Ja jag skrev ju typ precis att jag skulle det. WTF? Men i alla fall inte att jag ska gå ner i vikt, eller börja träna mer, för i så fall har jag börjat året HELT fel.
 
4. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Säg ett år det INTE händer när man närmar sig 30. Så mitt svar är: Ja, jo, så var det.
 
5. Dog någon som stod dig nära?
Ja, mormor. 
 
6. Vilka länder besökte du?
Norge x123456789, Tyskland x2, Italien, UK x3, Portugal, Finland x2, Nederländerna x2, Schweiz, Tanzania. Det tragiska: Alla utom det sistnämnda var främst i jobbsyfte. Det braiga: Att utnyttja det och ta extradagar när jobbet ändå betalar resan.
 
7. Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Har en lång, lång lista, men om man säger vad man önskar sig, går det väl inte i uppfyllelse? Men nåja, kanske skulle [läs: borde] sikta in mig på en ny bil.  
 
8. Vilket datum från år 2012 kommer du alltid minnas, och varför?
21 december, när jag såg soluppgången över Afrika från Kilimanjaros topp.
 
9. Vad var din största framgång 2012?
Att jag tog mig upp på toppen av Kili. 
 
10. Vad är du mest nöjd med?
Att jag tog mig upp på toppen av Kili.
 
11. Största misstaget?
Fortkörningen utanför Örebro. Den var dyr. Och onödig. Liksom det provisoriska passet jag var tvungen att fixa på ambassaden i Oslo innan avresa till Italien. 
 
12. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Näe, inte vad jag minns. Men min tånagel trillade av förra veckan (okej, jag drog av den, men den satt liksom bara fast i nagelbandet). Fast det borde väl iofs vara i uppsummeringen för 2013. 
 
13. Bästa köpet?
Vet inte, men den där ananasen på stranden på Zanzibar var inte dum.
 
14. Vad spenderade du mest pengar på?
Uttjatat, men antagligen Kilimanjaro.
 
15. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Herregud, hur många gånger ska jag behöva skriva Kilimanjaro?! Men okej, utöver det, så blev jag oerhört glad, men kanske mest stolt, då jag blev tillfrågad att vara toastmaster på bröllop i sommar.
 
16. Vilka sånger/band kommer alltid att påminna dig om år 2012?.
Antagligen ingen, men låtar jag idiotlyssnat på (=min 10 ggr på rad, utan paus) under året är:
Name Calling – Eli ’paperboy’ Reed
Some Nights – Fun
Somebody That I Used to Know – Gotye
Ah! – Linnea Olsson
Mando Diao – Strövtåg i hembygden
(Och i januarivakuumtiden nu har jag snart lyssnat ihjäl mig på Passengers 'Let her go')
 
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag är ju inte direkt en person som åker bergochdalbana känslomässigt, utan har ett ganska konstant nöjtläge. Och ja. Det är jag ju... nöjd med. Hursom, kommer inte minnas 2012 som ett ledsamt år, men inte heller som ett WOW-år. 2012 kommer att vara ett år. Punkt.
 
18. Vad önskar du att du gjort mer?
Funderar på det. Kommer som försenade nyårslöften för 2013. Såsmåningom.
 
19. Vad önskar du att du gjort mindre?
Kört för fort utanför Örebro.

20. Hur tillbringade du julen?
Med en öl (och kompis) på Zanzibar.
 
21. Hur många one night stands?
Tror nog att de kan räknas på en hand med avkapade fingrar. 
 
22. Hur många har du nobbat?
Oh my! Let’s not go there… Fast jag var nog än mer aktiv 2011. 
 
23. Favoritprogram på TV?
Sätt mig framför ett frågespelsprogram så är jag nöjd. Eller SVT generellt (älska public service!).
 
24. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Nej, tack och lov. 
 
25. Bästa boken du läste i år?
Tror nog att årets sista bok får klassas som den bästa, The Time Traveler’s Wife, Audrey Niffenegger.

 

Tänkbart scanario: Dag 24

Publicerad 2013-01-06 16:01:00 i Resa, Tänkbart scanario,

Vi har inget hotell inatt. Vårt flyg går 04:35, så vi tänkte att vi hänger runt i stan och sen åker vi ut til flygplatsen i god tid. Kommer sova som en sten på flyget. 
 
Så, vår resa har liksom kommit till sitt slut. Sista dagen. 
 
Lite sorgligt. Men vi har haft det bra. Bättre än många.
 
Vi ses hemma!
 
 
Ska enligt plan landa 16:20 på Arlanda, 7 januari. Står ni å hälsar oss välkomna när vi kommer till ankomstterminalen lovar jag att vi blir förvånade. 

Tänkbart scanario: Dag 23

Publicerad 2013-01-05 17:54:00 i Resa, Tänkbart scanario,

Idag satte vi oss på färjan över till Dar es Salaam. Det blåste så in i bomben. Var som att åka Balder på Liseberg. Femtioelva gånger på rad. Blev lite illamående. Tänkte att om vi sjunker och jag dör; antingen genom att jag dras med ner i djupet och drunknar, eller blir uppäten av en haj, så vill jag att Release Me spelad på min begravning. Men vi sjönk inte.
 
Och nu är vi i Dar es Salaam.

Tänkbart scanario: Dag 21

Publicerad 2013-01-03 14:50:00 i Resa, Tänkbart scanario,

Köpte massage av en tant som gick längs stranden. Hon ville fläta mitt hår också, men det fick hon inte. 
 
 
 
P.S. Märker ni att mina tänkbara scenario-inlägg börjar bli alltmer kortfattade? Kan vara för att klockan närmar sig 01:00, natten innan jag faktiskt ska bege mig - på riktigt (13 dec, 2012). Jag måste snart sova. Och fantasin tryter. Och ärligt talat? Hur mycket tror ni vi kommer att göra på Zanzibar? Vi kommer äta, sova, läsa bok och bada. Kanske slår vi på stort och pratar med varann då och då. D.S.

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt