h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Syftningsfel

Publicerad 2010-09-30 16:25:40 i Språkpolis,



Kan tycka att Aftonbladet borde veta bättre än att fara med osanningar. För inte har väl snubben varit dömd för att ha sprungit efter hästar och gett dem elstötar inne i tingsrätten? Hästar får väl inte ens vara där?

Eller också kan ju de på Aftonbladet lära sig vad syftningsfel innebär.


P.S. "Dömdes i tingsrätten för att ha elstötat hästar" borde det givetvis ha stått. D.S.

Pådrag

Publicerad 2010-09-28 23:55:00 i Allt-i-ett,

Synd att jag visste att det varit hockeyderby mellan AIK och Djurgården ikväll. Annars hade jag trott att det var värsta knarkrazzian, massmördarjakt eller möjligen något á la Västbergarånet vid Skanstull när jag traskade förbi för en timma sedan. Räknade till cirka 15 piketbilar, massor av poliser i mesta möjliga skyddsutrustning samt en hoovrande helikopter på en radie av 100 meter.

Förstå besvikelsen när man vet att det bara är för att huliganerna inte kan kolla på idrott utan att ställa till bråk som poliserna var där. Snacka om slöseri med resurser.

Mitt förslag: Låt dom ha ihjäl varandra. Då tar det ju slut så småningom. Enkelt.

Städerskan på kontoret lär väl tro att det...

Publicerad 2010-09-28 16:10:40 i Allt-i-ett,

dsc02582 (MMS)

Städerskan på kontoret lär väl tro att det är en apa som arbetar med post-itlappar vid mitt skrivbord. Själv skyller jag på att man faktiskt måste ha mellanmål och så har det ju inte städats här sedan i torsdags heller. Var håller hon hus, städerskan? Fått pälsallergichock eller?

Gomorron! Säsongens första promenad till j...

Publicerad 2010-09-27 08:16:54 i Allt-i-ett,

dsc02578 (MMS)

Gomorron! Säsongens första promenad till jobbet. Inte för att det inte är cykelväder. För det är det ju. Nej, jag har bestämt mig för att gå till och från jobbet de dagar som jag inte tränar. På så vis får jag lite daglig motion iaf. 70 min snabb promenad måste ju vara bättre än knappa halvtimmen cykling (där man vilar i nedförsbackarna). Dessutom får jag lite mer tid för min 'hobby' platespotting. Idag såg jag 138. Det går sakta men säkert.

Natten som gick

Publicerad 2010-09-26 13:59:32 i Allt-i-ett,

Det var en händelserik natt inatt. Låt mig sammanfatta. Jag har:

- dansat på en bardisk. Lite oklart vilken.
- hjälpt en kille att välja rätt ögonbrynsfärg. Mörkbrun.
- läst en porrtidning. FIB Aktuellt.
- varit på charter med kungen. Mallis.

Det var ganska tvära kast kan man säga. Men, om jag inte missminner mig, kul.

Bästaste

Publicerad 2010-09-24 10:16:05 i Allt-i-ett,

I förrgår tyckte jag att solen var gudarnas bästa uppfinning någonsin. Men imorse reviderade jag den tanken. Måste nog ändå säga - golvvärme på badrummet. Efter sommarens uppehåll är den återigen igång. Så himla najs.


P.S. Och fredagar må vara gudarnas tredje bästa uppfinning. D.S.

JUST NU!

Publicerad 2010-09-23 22:35:32 i Allt-i-ett,

Alltså, har det inte gått FÖR långt nu?!



När Facebook inte fungerar menar jag. Katastrof.

Stök.

Publicerad 2010-09-23 19:46:04 i Allt-i-ett,

Ni vet när man har det sådär halvstökigt hemma, men inte orkar göra något åt det. Man ligger i soffan och mår dåligt över det bara. Tittar. Tänker. Mår dåligt. Men orkar INTE. Det är just då man skulle behöva det där telefonsamtalet "Hej, jag är i närheten. Kan jag komma upp om 10?".

Då jäklar blir det snyggt på nolltid. Smutskläder hamnar där de ska. Tvn dammtorkas. Disken försvinner. Schwoop säger det bara.

Så vemsomhelst - ha vägarna förbi och ring nu!

Men jag kanske behöver en kvart ändå.

L i överflöd

Publicerad 2010-09-23 00:25:23 i Språkpolis,

Jag kollade på Idol ikväll. För andra gången den här säsongen. Det jag minns från programmet var att det under en deltagares namn, tror att det var en kille, stod "Villhelmina".

Kunde liksom inte släppa det.

Kanske säger det något om mig som person ändå.

Nyhetsvärdering

Publicerad 2010-09-21 00:24:34 i Allt-i-ett,

Förutom alla valnyheter, vilka jag tänker låta bli att kommentera (förutom: Usch o fy för SD), så läser jag att en 19-åring har huggit ner tre personer i Eskilstuna med kniv; en hel familj har hittats döda i en minibuss utanför Oslo och en 12-åring har blivit påkörd av lastbil i Tierp och avlidit. Allt är jättetragiskt. Verkligen.

Men ändå är det först när jag läser den här nyheten som det hugger till i hjärtat på riktigt.

Är inte det sjukt? Jag tycker det själv. Särskilt eftersom jag varken är vegetarian eller medlem i Djurens Rätt. Måste vara de värmländska rötterna som spökar.

Några bilder från helgen

Publicerad 2010-09-20 00:15:15 i Allt-i-ett,



Den tidiga bilfärden från Gaustablikk i Norge bjöd på vackert landskap i lika fint väder.




Ytterligare ett bevis på att Norge har fin natur. Så är det bara. Borde nog utforska mera.




Insåg att det inte riktigt är min grej att trängas bland massa folk på marknad i en alltför brant backe. Allt jag införskaffade på "Årjängsmâten" var den klassiska nougaten. Hoodies med päls i, krims-krams och "Kraftiga Frys Påsar" var inget jag kände att jag behövde.




Mötte upp min gudson Noel och han var inte särskilt imponerad heller. Riktigt trist sa han. Men om ett par år ska vi väl kunna åka några karuseller iallafall. Alltid något.




Måhända meningslös bild, men under hemfärden från Värmland var nog regnbågens framträdande det mest underhållande som hände. Lyssnade iofs klart på 'Snabba Cash' också. Helt okej bok, men filmen ska vara dålig eller?




Röstade. Och bänkade mig sen framför tvn och valvakan med ett glas rött. Glad över att Alliansen fick flest röster, men synd att det inte blev majoritet. Dock mest ledsen över SDs plats i regeringen. Vad finns det för folk i Sverige egentligen? Skrämmande!

Solen skiner, jag går utan jacka. Perfekt ...

Publicerad 2010-09-19 12:27:02 i Allt-i-ett,

dsc02567 (MMS)

Solen skiner, jag går utan jacka. Perfekt väder för en promenad. Lånade en hund för ändamålet, Ego. Synd att man snart ska sätta sig i en bil bara. Hade kunnat tänka mig göra annat i 4 timmar framöver. Men jag får väl lyssna på upplösningen av 'Snabba Cash' om inte annat.

Imorgon

Publicerad 2010-09-18 17:48:09 i Allt-i-ett,

Alla som bloggar har tagit upp det. Likaså väldigt många i sina statusfält på Facebook. Valet. Vikten av att gå och rösta. Hade tänkt att hålla mig utanför det offentliga kampanjandet, men ju närmare vi kommer valet desto svårare blir det. Jag höll ut länge än då, med tanke på att valet är imorn. Men det är ju viktigt. Superviktigt. Kommer att vara det mest spännande valet jag varit med om. Mycket mer spännande än de tidigare två jag haft möjlighet att delta i.

Att många inte vill avslöja vilket parti de sympatiserar med har jag aldrig riktigt förstått. Jag kan "avslöja" att jag kommer att lägga min röst på Alliansen, på Folkpartiet. Mitt personvalskryss sätter jag mest troligt på Gulan Avci. Hon verkar vettig [läs: tycker typ som jag]. Det fick jag reda på efter jämförelse av våra svar på SVTs Valkompass.

Så, även om du tror att du inte bryr dig*, är ointresserad eller bara jätteosäker på vad du tror och vill - gå och rösta! Gör't bara. Hur bakis du än är imorn. Okej?




P.S. Jag tänker inte försöka att få folk att rösta si eller så. MEN, röstar du på SD är du inte längre min vän. D.S.

*
Kom igen nu. Alla bryr sig åtminstone över EN konsekvens som kommer av vem som styr landet. Huruvida det gäller skatter, bensinpriser eller storlekar på skolklasser, så kommer man att bry sig över något när det väl ändrar sig.

Inte någon trevlig syn. Och inte heller de...

Publicerad 2010-09-17 12:19:18 i Allt-i-ett,

dsc02557 (MMS)

Inte någon trevlig syn. Och inte heller den mysigaste miljön, trots att det var en riktigt skön stol jag fick ligga i. Att vara hos tandläkaren är väl inte någons favoritsyssla direkt. Hoppas jag. Men jag fick desto trevligare information iallafall. "Inget som behöver lagas. Men vi får hålla stenkoll på de där 'påbörjan' till hål. Det får INTE gå två år till nästa gång du kommer hit, som nu. Lova det." Jag hörde bara det första: Inget som ska lagas. Lycka!

Morgonstund har guld i mun. Lämnar nu de n...

Publicerad 2010-09-17 06:25:44 i Allt-i-ett,

dsc02552 (MMS)

Morgonstund har guld i mun. Lämnar nu de norska fjällen till fördel för de värmländska skogarna. Varför jag åker så tidigt? Har tandläkartid kl 11:30. Btw, fick skrapa is på bilrutan för första gången den här säsongen. Var helt okej.

Då var vi framme på Gaustablikk. Först nu?...

Publicerad 2010-09-15 12:33:28 i Allt-i-ett,

dsc02548 (MMS)

Då var vi framme på Gaustablikk. Först nu? Och vi? Kanske ni tänker. Ja, jag stannade till i Värmland för att sova och återtog min färd strax innan sex imorse. Sen hämtade jag upp kollegor i Oslo. Och nu, ja NU är vi framme. Många slingriga och branta vägar upp hit. Men det är ju fint här. Mer höst också. Det är vackert. Bakom, eller bor man kanske säga i, stora molnet står Gaustatoppen. Vid klar sikt ska man kunna se typ 20% av Norges yta där uppifrån.

Roadtripen mot de norska fjällen, för inte...

Publicerad 2010-09-14 15:59:04 i Allt-i-ett,

dsc02545 (MMS)

Roadtripen mot de norska fjällen, för interna möten och kick-off med jobbet, har börjat. Istället för att sjunga mig hes längs vägen, vilket jag ju redan är, så var jag snart nog att införskaffa mig en ljudbok. Ibland överträffar jag mig själv i smarthet. Men jo, jag är lite efter. Har inte läst 'Snabba Cash' än. Men nu ska jag iaf lyssna på den.

Storstadsfenomen: Att se dörrarna på tunne...

Publicerad 2010-09-13 17:14:00 i Allt-i-ett,

dsc02544 (MMS)

Storstadsfenomen: Att se dörrarna på tunnelbanan stängas precis framför ögonen, och bli superdupermegairriterad på sig själv för att man inte skyndade sig lite mer, trots att det går ett nytt tåg om 4 minuter. För om den där tjocka tanten bara inte hade stått framför mig i rulltrappan då, ja DÅ hade jag hunnit med. Tror att den kommande helgen i Värmland ska göra mig gott.

Prommis blev det

Publicerad 2010-09-12 21:53:15 i Allt-i-ett,

Skorna fick klart godkänt. Jag vände aldrig efter 500 meter heller, utan fortsatte framåt i ca 12 km. Dock i relativt lugnt tempo. Runt Söder blev det. Inte alls tokigt. Förkylningen hindrade mig faktiskt inte, utan det var snarare hungern som var nöjd när vi väl kom hem och den kunde stillas.

Vill ni ta del och analysera min promenad, får ni ett utdrag från min träningsklocka. Jag kan dock meddela att grafen visar lite fel runt 6,5 km. GPSen tappade kontakten under Londonviadukten, och när den väl fick kontakt igen trodde han att jag varit uppe i ca 40 km/h i några sekunder. Så var icke fallet. Men det hade ju varit lite häftigt. Snacka om högt powerwalkingtempo.

Här är de!

Publicerad 2010-09-12 13:52:07 i Allt-i-ett,



Skorna jag köpte och lämnade tillbaka i Stockholm. För att sen köpa dem i London igen och tjäna hela 536 kronor på det. Känner mig mer smart än snål, men jag ljuger om jag säger att snålkänslan är obefintlig. Killen som hjälpte mig, och som för övrigt hade varit i Trelleborg, tyckte att det var helt osannolikt att det kunde skilja så mycket i pris. Jag höll bara med.

Hursomhelst - tänkte inviga dem nu. Men bara på en promenad. Antagligen borde jag inte ge mig ut alls, eftersom jag fortfarande kraxar som en kråka. Ja, jag har gett upp det där med att det skulle vara en sexig whiskeyröst. Snyter mig gör jag också var och varannan minut. MEN, jag känner mig ju inte sjuk. Och feber har jag inte. Så en långpromenad kan ju inte skada. Kanske powerwalkar jag lite. Kanske ett par springsteg. Bara för att känna hur skorna känns menar jag. Inget annat.

Kanske vänder jag hem igen efter 500 meter. Men ut ska jag iallafall - nu!

Kan inte välja...

Publicerad 2010-09-11 19:03:26 i Allt-i-ett,

Lördagskväll som det är kom jag helt osökt att tänka på ett dilemma.

Tänk om någon, typ Gud, bestämde att du var tvungen att välja mellan det ena eller det andra. Som att han skulle säga: "Du får antingen aldrig mer äta choklad. Inte ens den minsta pytteminibiten. Eller också får du aldrig mer dricka rödvin. Nattvarden är inget undantag."

Vilken jäkla sits man skulle hamna i. Inte det där med nattvarden, men valet mellan rödvin i sig och choklad. Antingen eller. Beslutsångest. Får kalla kårar bara jag tänker tanken.

Så ikväll kommer jag att frossa i både och - så länge man har möjlighet menar jag.

Hemma igen.

Publicerad 2010-09-11 01:34:52 i Allt-i-ett,

Och här har det ju inte hänt värst mycket sedan man åkte.

Topp 3-händelser [läs: enda händelser]:
- Fått ett brev om kreditupplysning som visar att jag inte har några anmärkningar
- Mottagit den lokala tidningen Söderort 
- Förra veckans nyinköpta blomma har börjat hänga med bladen.

Det som absolut INTE ändrat sig är stanken. Den finns kvar. Såklart. Nu hoppas jag att även nästäpptheten håller i sig. Precis så länge som behövs. Tills jag får tag i en blodhund eller sierska som kan berätta vad jag ska avlägsna för att doften ska göra detsamma.

Dagens inplanerade möte är avklarat. Och n...

Publicerad 2010-09-10 13:25:20 i Allt-i-ett,

dsc02535 (MMS)

Dagens inplanerade möte är avklarat. Och nu mina vänner, nu ska jag på shopping. Ska redovisa sen exakt HUR mycket jag 'tjänar' på att handla här. Joggingskor nästa! Är det något ni vill att jag ska köpa med åt er? Ring! P.S. Starbuck'skaffe kommer nog inte genom säkerhetskontrollen, tyvärr. D.S.

Kom precis till hotellet. Har varit på sed...

Publicerad 2010-09-09 02:01:06 i Allt-i-ett,

dsc02524 (MMS)

Kom precis till hotellet. Har varit på sedvanlig sen middag med jobbet. Enda beviset so far på att jag är i London är detta kvitto. Glömde liksom att ta kort på Big Ben, London Eye, Hyde Park och allt vi åkt förbi. Sorry. Ska skärpa mig. Statusuppdatering på förkylningen: Den sitter kvar i näsan OCH har gått ner på stämbanden. 2-2 kanske det är nu. Hes så in i bomben. Kanske en hes (sexig?!) whiskeyröst kan vara positiv när jag ska prata med kunder imorn. Kanske?

Skunk

Publicerad 2010-09-07 17:21:24 i Allt-i-ett,

Jag behöver en blodhund. Alternativt någon med väldigt bra luktsinne (eller åtminstone inte är täppt i näsan, som jag).

Det är någonting någonstans i min lägenhet som luktar illa. Riktigt illa. Men jag kan för allt i världen inte lista ut vad, och inte heller var. Känner det det direkt när jag kommer in. Sen försöker jag att sniffa mig till det, men det går inte. Efter bara fyra-fem sniff har jag vänjt mig vid doften och måste gå ut och komma in igen för att känna det. Har sniffat så mycket att jag blivit hög av syre. Totalyr.

Åtgärder som INTE hjälpt:
- Tagit ut alla sopor (inkl. papper, plast, glas, metall och pant)
- Rensat kylskåpet
- Rengjort toan
- Tömt smutskorgen

Vad är det som luktar illa? Jag kan inte förstå. Har jag en död mus i hallväggen eller?


P.S. Jag har tom kollat gardinstängerna för ev sabotage, men det låg inga räkor där. D.S.

Helena vs Förkylning 2-0

Publicerad 2010-09-07 09:03:26 i Allt-i-ett,

Ja, jag vill påstå det. Även om det inte är helt sant. Borde kanske stå 2-1. Men jag ser mig hellre som en vinnare än förlorare. Av någon konstig anledning.

Good News: Inget halsont what-so-ever när jag vaknade.
Bad News: Det har flyttat sig upp i näsan istället. Den är snorig.

Kurerar jag mig på samma sätt som igår, tippar jag på att jag är frisk som en nötkärna imorn. Lagom till avfärd för London. Perfekt timing!

Helena vs Förkylning 1-0

Publicerad 2010-09-06 16:24:31 i Allt-i-ett,

Vaknade med halsont idag. Innan larmet drog igång dessutom. Klockan var 5:55. Valde att gå upp trots att min absolut-senaste-tid-att-gå-upp-tid var först 7:25.

Gjorde mig en kopp te med honung. Inte direkt för att det är särskilt gott. Utan för att det säkert är bra. Sen tog jag ett glas med Echinacea. Absolut inte för att det är gott. Men det ska visst vara väldigt bra. Ska göra allt för att avvärja en eventuellt påbörjande förkylning. Tog en extra stor shot Sana-Sol idag också. Vitaminer är ju alltid bra, plus att det minsann är gott.

Hursomhelst. Nu, tio timmar senare känner jag inte så mycket. Inte alls ont i halsen som imorse. Känner bara pytteminilite. Heller inga andra förkylningssymptom. Det är ju bra. För jag har inte tid att bli förkyld. Ska till London på onsdag och ha ett faktiskt så ganska viktigt möte. Får helt enkelt inte bli sjuk. Får inte. SKA inte.

Bäst att ta en till dos Echinacea kanske. Vara på den säkra sidan.

I like!

Publicerad 2010-09-05 12:28:28 i Musik/Video,

Jag har en lista på Spotify som jag kallar NU. Helt enkelt de låtar jag lyssnar på just nu. Den innehåller aldrig musik över 60 minuter. Oftast lyssnar jag bara på låt 1-3. För närvarande har Eliza Doolittle två av dessa platser, varav förstaplatsen är denna:


Ikväll

Publicerad 2010-09-04 03:55:11 i Allt-i-ett,

Egentligen hade jag tänkt att gå hem efter jobb idag. Hyra en film, eller två. Laga nåt gott. Slappa. Sova. Helt enkelt - göra ingenting.

Men så gick jag på vernissage. Kollade fotografier. Drack massa öl. Gick på "hemmafest". Blev onykter. Sjöng "Tiny Dancer". Tyckte att det lät ganska bra. Drack Kaluha och mjölk. Pianospelaren visade sig vara miljoners gånger bättre än allt och alla. Särskilt mig. Fantastiskt duktig. Jag kommer nog att vara imponerad i evigheters evighet.

Annars tycker nog generellt allt och alla att jag borde sova nu. Därför gör jag så.

Sover. Nu.

Gonatt.

Välkommen!

Publicerad 2010-09-02 20:59:25 i Allt-i-ett,

Med risk för att bli nedröstad, idiotförklarad och rent av hatad, så vill jag påstå att jag är redo för hösten nu. Den är väl typ redan här och det glädjer mig faktiskt lite grann. Jag tror det har att göra med att sommaren var så fantastiskt bra. Man fick liksom sin sommarkvot fylld. Det var härligt!

Och nu är jag helredo för allt mys som hösten innebär. 

Jag har tjuvstartat redan ikväll. Sitter på balkongen inlindad i en filt med tofflorna jag rotat fram ur garderoben. Har kanske gått lite bananas med stearinljusen; säkert tänt ett tjugotal. Men det är väl för att jag har saknat dem. Mysfaktorn är på topp.



Hösten - du är välkommen!

Vuxensnack (som gjorde mig glad igen)

Publicerad 2010-09-01 18:47:08 i Allt-i-ett,

Ekonomi. Har topplån på min lägenhet, eftersom jag inte hade så stor kontantinsats vid köpet för 1,5 år sedan. Ville sänka alternativt bli av med det, nu när räntorna börjar gå upp. Hade därför en mäklare här igår för att värdera min lägenhet. Två papp kostade det*. Men OJ vad det visade sig vara värt det.

För nu ryker topplånet. -25% i räntekostnader. Ja tack! Och räknar man in att jag nu slipper att amortera några år, ja men då sjunker ju mina tidigare "lånekostnader" med 60%. Tack igen.  

Najs också att veta att värdet på lägenheten ligger drygt 20% över det jag köpte den för. Och har jag tur säljer jag för samma som grannen gjorde och går plus över 30%. Återigen - ja tack!

Slut på vuxenblaj. Nu ska jag äta pannkakor.



*Vilka jag får dra av från mäklararvodet den dagen jag säljer**. Alltså kan man säga att det var gratis. Typ.

**Såvida jag sparar kvittot.

Räknar till tio idag

Publicerad 2010-09-01 14:45:48 i Allt-i-ett,

Ni vet de där dagarna när allt bara går fel. Hela tiden. Och man stör sig på allt. Och alla. Som hur en kollega knaprar nötter vid sidan av dig. Internetuppkoppling som strejkar. En annan kollega som pratar alldeles för högt i telefonen. Måsten som ramlar in. Tiden som inte räcker till.

En sån dag har jag idag.


EDIT: Och nu regnar det också.

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Skrivet nyligen

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt