h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Tror du på Jesus?

Publicerad 2008-07-03 23:26:11 i Allt-i-ett,

Idag stötte jag på tror-du-på-Jesus-mannen. Det är alltid samma gamla visa med honom. Han ser förhållandevis normal ut på håll när han går på trottoaren, men när man kommer närmare, spänner han ögonen i en och frågar "Tror du på Jesus?". Utan att stoppa, utan att sakta ner, utan förvarning; verkar som om frågan och blicken kommer från igenstans. Svarar man inte direkt hinner mannen passera och man står där paff och undrar vad som egentligen skedde. Vänder man sig om efter honom går mannen som om ingenting hänt.


Första gången det hände mig tittade jag mig runt på andra folk för att se deras reaktion, men när denna uteblev undrade jag om det var jag själv som var knäpp. Frågade mig "Hände verkligen det där?". Men så har det ju hänt ett flertal gånger efter detta och då har jag varit hetare på gröten och hunnit svara "Nej, det gör jag inte", bara för att. Kände mig så stolt de första gångerna jag svarade det.


Trots att jag har svarat nej ett flertal gånger fortsätter mannen att fråga mig "Tror du på Jesus?". Jag har funderat på om han aldrig känner igen folk. Om han kanske saknar närminne och glömmer vilka som svarat nej eller om han helt enkelt är en urbota optimist och ser sig själv som en frälsare, som kan omvandla människors tro eller dess avsaknad av den. Eller så kanske han bara vill ha uppmärksamhet och har varit insiktsfull nog och förstått att han aldrig kommer att bli nästa Idol, så enda sättet är att gå runt och verka ha en skruv lös. Isåfall måste man ju ge cred till gubben; han blir ju igenkänd. Ett annat alternativ är att han bara är anställd av Sifo för att undersöka huruvida Norges befolkning är troende eller icke. Jag skulle dock inte ta gift på det senare.


Tror nästan att jag får stanna till och ta ett snack med honom nästa gång.

Räta ut ett par frågetecken, eller tre.

Kommentarer

Postat av: beccaq

Publicerad 2008-07-12 00:22:31

AAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAA



Det är ju mycket roligare än det faktum att jag å Godis fick en varsin "broshyr" där det stod att Jesus kommer. Å vi kände oss träffade, för det vara bara vi som fick den på jobbet av alla som jobbade... Läste igenom den och det var inte värre än det så var man frälst och skulle genast ta kontakt med en kristen. Hahahahaha.... loligt...hehehe



Kramis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt