h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Svar om taxiväntan

Publicerad 2011-06-01 16:50:40 i Allt-i-ett,

Åtminstone EN person ville att jag skulle klara upp det där med min taxifundering. Sagt och gjort. Mejlkonversationen nedan.



Från: Helena Nilsson
Skickat: on 2011-06-01 10:03
Till: [email protected]
Ämne: Väntetaxa
 
Hej,

Jag har en fråga gällande väntetaxa. Vad jag förstår appliceras denna på mer eller mindre alla beställda taxiresor. Och visst förstår jag att om man exempelvis har beställt en taxi till 6:00 och kommer till bilen först fem minuter senare, har väntetaxametern satts på. Som vi alla vet - tid är pengar.
 
Min undran gäller dock omvänd situation. Om jag har förbeställt en taxi till 6:00 och får stå och vänta i fem minuter innan den anländer, har jag av erfarenhet endast fått en ursäkt från taxichauffören. Och det har jag som regel accepterat, men så tänker jag - borde inte min tid vara lika mycket värd? Borde inte jag få samma rabatt som er väntetaxa är? Så om taxin är fem minuter sen, borde jag då få 33 kronor i rabatt på slutnotan. Vore inte det rimligt?
 
Är detta något man kan begära från era taxichaufförer?

Vänliga hälsningar,
Helena Nilsson

Subject: SV: Väntetaxa
Date: Wed, 1 Jun 2011 10:07:19 +0200
From: [email protected]
To: Helena Nilsson
 
Hej Helena!
 
Tack för mail.

Vid förbeställning så är föraren tillåten att starta väntetaxan efter att klockan passerad bokningstiden och vid direktbeställning förväntas kunden vara på plats när bilen anländer och föraren är därför tillåten att startat väntetaxan direkt vid ankomst i detta fall.
 
Tyvärr så finns det inga rabatter i våra bilar. Men självklart ska bilarna inte vara allt för sena vid förbokning, råkar ni ut för detta är ni välkomna att hör av er till kundcenter om ni känner er missnöjd.
 
Med vänlig hälsning
Sarah H

TAXI STOCKHOLM 150000 AB
Kundcenter
Box 6576 (Luntmakargatan 64) 113 83 Stockholm
Tel vx 08-728 26 00, direkt 08-728 27 00
Fax 08-728 26 14
E-post [email protected]



Från: Helena Nilsson
Skickat: on 2011-06-01 10:26
Till: [email protected]
Ämne: RE: SV: Väntetaxa
 
Tack för snabbt svar!
 
Du nämner att "självklart ska bilarna inte vara allt för sena vid förbokning"; betyder det att ni accepterar att bilarna är lite sena? Jag skulle ju tycka att vid en förbokning ska bilen alltid vara på plats i tid. Det är ju vitsen med själva bokningen.
 
Och om ni accepterar att bilen är lite sen, tycker jag heller inte att det vore mer än rätt att ni även accepterar att kunden kan vara lite sen. Samma marginal åt båda håll så att säga.
 
Hursomhelst, jag hörde av mig mest av nyfikenhet eftersom jag kom att tänka på detta då min förbeställda taxi i förra veckan var sen.
 
Tack för informationen.
 
Vänliga hälsningar,
Helena

Subject: SV: SV: Väntetaxa
Date: Wed, 1 Jun 2011 10:27:20 +0200
From: [email protected]
To: Helena Nilsson

Det finns ingen garanti att taxin är i tid då det är omöjligt att förutse hur trafiksituationen kan se ut. Vi lovar att få fram en bil så snart som möjligt och vid förbokning ska bilen vara i tid men lite marginal ska man alltid räkna då det kan uppstå problem i trafiken som gör att bilen inte kan ta sig fram för att hinna i tid.

Vi tar emot dina åsikter, tack.
 
Med vänlig hälsning
Sarah



Lite taffligt svar jag jag tycka och visst hade jag kunnat dra det längre och argumenterat mer, men jag lät det bero. Även jag kommer till en viss gräns. Summa summarum är alltså att man måste mejla och klaga om taxin skulle vara sen. Själv diggar jag ju min idé om vänttaxa även för kunder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt