h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Har ni sett det?

Publicerad 2009-01-14 16:52:59 i Språkpolis,

Stör mig fortfarande på den där väderbruden på SVT. Hon jag skrev om HÄR

I morse lyckades jag att sätta ett mer specifikt finger på vad det är jag stör mig på. Det är inte bara "jha förstås".

Nej, när hon pratar låter det som att hon hittar på vädret i samma sekund. Inga förutsedda prognoser, utan bara precis där och då bestämmer hon hur det ska vara. Som om hon skulle vara synsk. Det hela blir väldigt oseriöst. Jag kan inte ta henne på allvar.

Nu är jag ju ganska säker på att hon, eller någon annan, har gjort en prognos i förtid, men tänk på det nästa gång ni ser henne så förstår ni vad jag menar. Man ser osäkerheten i hur hon rör sig. Vet inte var hon ska göra av händerna. Håller ena handeln lite diskret på höften. Det är såklart även osäkerheten som orskar hennes hemska återkommande "jha, förstås". Detta bara för att vi ska tro att hon precis vet vad hon snackar om, trots att hon i själva verket inte har en aning. Någon har ju bara ställt henne framför en kamera och vips dyker en slumpnässig karta med väder upp, vilken hon aldrig sett och så börjar hon att hitta på. Säger att högtrycket kommer att dra söder ut och att de låga temperaturernna väntar.

Hon måste hitta på. Hon har inget val. Tror att det inte märks, men oj vad det lyser genom. Visst gör det.

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2009-01-14 19:15:39

Haha. Du stör dig verkligen på henne. Nu kommer jag BARA tänka på detta framöver. Minns du hur vädret blir förresten? ;)

Postat av: H-lena

Publicerad 2009-01-14 21:18:34

Nej, för jag lyssande inte på det. Är ju ingen idé när hon bara står och hittar på. haha...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt