h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Kol?

Publicerad 2010-03-05 22:21:21 i Allt-i-ett,

Kollade precis på Skavlan. Och jag blev ganska upprörd. Eller snarare irriterad på inkompetent arbetskraft. Men jo, upprörd också.

Vem har egentligen översatt programmet? Det vill jag veta.

Jag tror inte att Al Gore skulle vara speciellt nöjd över denna persons arbete. Skavlan sa att Gore av vissa kallades "carbonmillionaire" och ville veta vad han ansåg om det. Alltså, att Gore skulle tjänat pengar på att förespråka förnybar energi. Kanske att han dragit nytta av miljödebatten och valt att tjäna pengar på det hela. Och Gore svarade på just detta.

Problemet är bara att de som förlitar sig på texten som en översättare skrivit, fick det hela om bakfoten. De läste inte "koldioxidmiljonär" som Skavlan sa, utan "kolmiljonär". Kol är ju raka motsatsen till koldioxid (carbon). Eller kol leder ju till massa koldioxidutsläpp, vilket vi alla vet skadar miljön. Vi överöses ju av val att exempelvis köpa CO2-neutrala produkter eller CO2-kompensera för flygresor. Detta är ju något Al Gore förespråkar - inte att elda med kol.

Att översätta carbon till kol - större sakfel får man leta efter.



P.S. Det kan hända att jag var mer uppmärksam på sakfelet eftersom jag i mitt jobb dagligen läser om energi, däribland just kol och koldioxid/CO2. Däremot inte mer upprörd. För upprörd hade jag blivit ändå. Folk som ska vara professionell och gör fel. Det är upprörande. D.S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt