h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Meeeeeeeeen!

Publicerad 2009-02-07 00:57:23 i Språkpolis,

Just nu stör jag mig på folk som i skrift vill visa att man drar ut på orden, fast gör det på fel sätt. Jag tycker självklart att det är helt okej om man skriver JAAAAAAA! Det ger ju en annan klang och uttryck än bara Ja! Men när man skriver ut bokstäver som man inte kan dra ut på, då blir jag irriterad. Trots att jag vet att det inte går, försöker jag ändå ljuda orden som folk skriver fel, i hopp om att det kanske har skett en revolution. Det har det aldrig. Funkar lika dåligt varje gång.

Försök uttala dessa utan att bli irriterad:
Ljjjjjjjjjjjjjjjjuuuuuuuuuggggggggg
KKKKKKaaaaaaannnnnsssssskkkkkkkkeeeee
Paaaaappppppppppaaaaaaa

Går liksom inte. Finns ingen som kan dra ut på G, K och P. Glöm det.

Hur tänker folk när de skriver så? Troligen inte alls. Tyvärr.


P.S. Ett av exemplen är tagen direkt från Facebook. Jag låter vilket vara osagt, men det var det som la grunden för inlägget. D.S.

Kommentarer

Postat av: Izzi

Publicerad 2009-02-07 16:48:06

Nu skrattar jag igen! Minns hur vi skrattade åt våra bröder som var så jäkla dåliga på att stava. Minns speciellt ett brev från dej där det stod ungefär: hur stavar din bror till snowracer? min stavar snourejser... Eller nåt liknande! :-) De va tider det!

Postat av: Izzi

Publicerad 2009-02-07 23:34:30

Du har blivit utmanad! Kolla in min blogg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt