h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Helena tipsar om skalning

Publicerad 2009-12-17 16:07:27 i Helena tipsar,

I jultider är det ju en och annan clementin, satsuma och apelsin som ska skalas. Det hör ju till och är hur gott som helst. Okej, kanske inte hur gott som helst. Men ändå väldigt gott.

Jag vet att jag inte är ensam om att inte helt uppskatta skalningen av dessa citrusfrukter. Man blir gul under naglarna och saften som sprutas ut ur skalet är ingen höjdare att få på fingrarna. Så jag tänkte dela med mig av mitt lilla knep. Man tar helt enkelt lite hushållspapper, en servett eller allra bäst en pappershanduk a la de som finns på allmänna toaletter (de är lite grövre och håller därmed bättre). Man lindar in citrusfrukten i pappret och använder det som ett skydd mellan fingrar och skal. 

Det är viktigt att inte använda samma ställe på pappret hela tiden, för då är det lätt hänt att det blir för blött och går sönder. Bäst är att ta ett skaltag, snurra pappret lite och ta ett nytt skaltag. När man fått in tekniken kan man se till att bara använda utkanterna av pappret, vilket gör att allt skal samlas som i en påse i mitten av pappret. På så vis slipper man att ens behöva ta i skalbitarna. Men det är kanske lite överkurs.

Efteråt är det pappret som fått all äcklig skalsaft på sig och man kan gladeligen trycka i sig citrusfrukten direkt utan att behöva trätta händerna innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt