h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Den här krabaten ska jag se ikväll

Publicerad 2008-09-03 16:01:19 i ,



Och NEJ, jag har inte laddat hem den olagligt. Jag ska gå på bio.

Nu sitter säkert någon besserwisser till filmnörd och tänker att premiären är först på fredag. Det stämmer förvisso i Sverige, men här i Norge hade WALL-E premiär redan förra helgen. Av någon anledning ligger Norge före Sverige med biopremiärer. Vet inte när det hände egentligen. Jag har alltid tyckt att Sverige varit långt före Norge i det mesta, alltid. Då trodde jag att det även gällde biopremiärer, men icke. Det var nämligen det samma med Sex and the City-filmen. Sverige hade premiär två veckor (?!) efter Norge. Hur är det möjligt? 

Tanken slår mig att det kanske bara har varit en patriotisk djävul som infekterat min hjärna och fått mig att tro att Sverige har varit bättre, vackrare och smartare hela tiden. Kan det vara så? Har Norge varit före Sverige alltid? Har jag varit blind?

Jag funderar, men inser fakta. Nej, i Norge finns det fortfarande inte smaksatt creme fraiche. Ovanligt många gånger accepteras inte utländska visakort. Det är avgifter på det mesta. Barn får ingen lunch varken på dagis eller i skolan. Lunch som äts är smörgåsar. Norges vägnät ska vi inte ens tala om. Så nej, Sverige ligger före i mångt och mycket [läs: det mesta], men jag känner att Norge är på g nu. De tar in - med biopremiärerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt