h-lena

I couldn't wait for success,
so I went ahead without it.

Vem vill göra "nummer två" i en bastu?

Publicerad 2008-01-27 23:16:36 i ,

Irriterad man blir. Hade stängt av datorn, men var bara tvungen att starta upp den igen för att skriva av mej. Det säger ändå en del om min frustration och mitt engagemang i denna fråga; det gäller toan!

Någon i kollektivet går och skruvar upp värmen inne på toan så att det blir som en bastu. Värmen regleras från utsidan, precis som ljuset, vilket jag inte förstår riktigt.. varför ska ljusknappen vara på utsidan? Är ju som gjort för att folk ska kunna jävlas med en när man antingen står i duschen o har full sjå med att schamponera håret eller än värre när man sitter på porslinsfotöljen o gör nummer två. Men iaf, båda dessa regleras från hallen, precis utanför toadörren. Värmen med en snurrknapp med en skala på 0,2,4,6,8,10. Och ljuset med en vanlig ljusknapp (logiskt, jovisst, men jag var tvungen att skriva det). 

Jag är inte den som klagar på när det är varmt. Jag gillar faktiskt värme. Förr i tiden när pappa tyckte att det var lagom med 18 grader inomhus gick jag och halvt frös ihjäl. Nu när man är där o hälsar på o de eldar i den nya öppna spisen så att man måste ha korsdrag mitt i vintern för att det är så varmt, kan jag ändå sitta med en filt. Det är mysigt. Men av nån sjuk anledning gillar jag absolut inte när nån skruvar upp värmen på toan till max. Är enormt jobbigt och påfrestande att stå och borsta tänderna, sminka sig och för den delen gå på toan när man svettas. Inte heller mysigt att när man ska torka sig efter duschen och man inser att man måste ta en runda till för att få med den nybildade svetten. Sen vill man ju gärna känna sig fräsch när man går ut från toan på morgonen o ska iväg, inte vill man känna sig som Svetlana som precis sprungit i mål på ett maraton.

Så jag brukar därför skruva NER värmen. Har kommit fram till att när pilen står mot "2" är det en behaglig värme där inne, utan att man ens har en tendens till att frysa. Ikväll när jag stod o borstade tänderna kände jag hur jag började svettas. Insåg att nån varit o rattat på termometern och var därmed tvungen att ta av mej tröjan. Vet inte om det blev psykologist värre när jag väl insåg detta faktum, men till slut drabbas jag av nån form av panik av att jag måste skynda mig att bli klar. Komma ur värmen som sakt men säkert skulle ta kol på mej. Tar i alla hast av sminket med iskallt vatten, som knappt svalkar, undrar om nån mixtrat med temperaturen på vattnet också. Har nog heller aldrig kissat så fort någonsin. Innan jag tillslut var klar, vilket kändes som en evighet, var jag tvungen att ta på mej tröjan igen (vill gärna inte springa naken inför de andra. så kul ska de inte få ha det). När jag sen irriterat kollade på snurrknappen hade personen i fråga inte bara skruvat upp till det vanliga "6", utan "8". Jag kokade av värme sedan innan, men nu... Hua. Jag tänkte att skruva ner till "0" i protest, men valde ändå "2". Är inte så barnslig - än.

Vet inte om jag just nu ingått ett krig med någon i lägenheten, men jag ska nog försöka att luska ut vem det är som höjer värmen konstant. Sen får det nog bli ett snack. Kanske kan kompromissa och mötas på "4", men helst inte... "2" är ju perfekt!

Har fortfarande eftersvettningar, vilket kommer att göra det jobbigare att somna. Får nog vädra rummet lite. Tur att det är kallt ute åtminstone.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

H-lena

Halvnorsk värmländska som älskar punschpraliner, hatar badrockar och har lärt sig acceptera Pelargoner.

Halvhjärtlig kategorisering

Om du har mycket tid att fördriva

Om du inte vill missa nåt