Vill ju inte verka billig
Alltså, jag har läst lite marknadsföring, men jag fick till en början inte ihop detta erbjudande. På Bolagret i Göteborg kunde man köpa en fotölj vid namn Stina till reapriset 3005,-.
Okej visst, det är ju rea, eftersom det är 890 kronor billigare än ordinariepriset på 3895,-. Men min första tanke var: Varför inte sänka priset med tio kronor och den skulle helt enkelt kännas mycket billigare. Alla vet ju att den där tian är psykologiskt sett nästan likvärdig med en tusenlapp. Man tänker två-tusen-någonting och tre-tusen-någonting. "Någonting" kan i stort sett vara 999 kronor, men likväl tänker vi i tal om tusenlapparna vid denna siffra. Detsamma gäller tiotal när vi snackar priser på hundrakronorsnivå osv. Ni hajar vad jag menar.
Men så slog det mig.
Jag hajade till på skylten. Jag gav den extra uppmärksamhet. Jag tog kort på den. Mina vänner tyckte inte alls att det var lika uppseendeväckande som jag. Men jag noterade det. Jag gav stolen extra uppmärksamhet. Jag provsatt den tillochmed. Det hade jag aldrig gjort om priset varit 2995 kronor. Nope.
Marknadsföraren bakom prissättningen får man väl tycka tänkte outside the box. Gjorde något oväntat. Satte priset till den udda siffran 3005,-. Inte ens en jämn procentrabatt kan man räkna ut av det. Jag har försökt. Det var min andra tanke och instinkt. Mitt matematiska jag ville hitta en logisk förklaring till priset, men det gick inte.
All heder till reaprissättaren av fotöljen Stina. I'm impressed.
Om priset fick mig att köpa Stina? Nej, det gjorde det inte. Men den genererade ett blogginlägg. Alltid något.
Okej visst, det är ju rea, eftersom det är 890 kronor billigare än ordinariepriset på 3895,-. Men min första tanke var: Varför inte sänka priset med tio kronor och den skulle helt enkelt kännas mycket billigare. Alla vet ju att den där tian är psykologiskt sett nästan likvärdig med en tusenlapp. Man tänker två-tusen-någonting och tre-tusen-någonting. "Någonting" kan i stort sett vara 999 kronor, men likväl tänker vi i tal om tusenlapparna vid denna siffra. Detsamma gäller tiotal när vi snackar priser på hundrakronorsnivå osv. Ni hajar vad jag menar.
Men så slog det mig.
Jag hajade till på skylten. Jag gav den extra uppmärksamhet. Jag tog kort på den. Mina vänner tyckte inte alls att det var lika uppseendeväckande som jag. Men jag noterade det. Jag gav stolen extra uppmärksamhet. Jag provsatt den tillochmed. Det hade jag aldrig gjort om priset varit 2995 kronor. Nope.
Marknadsföraren bakom prissättningen får man väl tycka tänkte outside the box. Gjorde något oväntat. Satte priset till den udda siffran 3005,-. Inte ens en jämn procentrabatt kan man räkna ut av det. Jag har försökt. Det var min andra tanke och instinkt. Mitt matematiska jag ville hitta en logisk förklaring till priset, men det gick inte.
All heder till reaprissättaren av fotöljen Stina. I'm impressed.
Om priset fick mig att köpa Stina? Nej, det gjorde det inte. Men den genererade ett blogginlägg. Alltid något.